Hoppa till innehåll

Audis elbil testas i verkligheten

En miljon elektriska bilar på vägarna och 200 nya elektriska laddstationer. Så lyder framtidsvisionen i Tyskland. Nu ska Audis elbil, A1 e-tron, ut i trafik. 20 stycken Audi A1 e-tron ska nu ut i trafik – en riktiga trafiken med riktiga människor. 20 exemplar av Audi A1 e-tron ingår i ett pilotprojekt gällande studier av […]

En miljon elektriska bilar på vägarna och 200 nya elektriska laddstationer. Så lyder framtidsvisionen i Tyskland. Nu ska Audis elbil, A1 e-tron, ut i trafik.

Audis elbil testas i verkligheten

20 stycken Audi A1 e-tron ska nu ut i trafik – en riktiga trafiken med riktiga människor.

20 exemplar av Audi A1 e-tron ingår i ett pilotprojekt gällande studier av elbilar. Bakom projektet står Audi (läs om Audis stora elbissatsning här), elbolaget E.ON, Stadsverket i München och det Tekniska universitet i München. 200 elektriska stationer ska byggas för att nå målen på en miljon elektroniska bilar på tyska vägar till 2020. Laddningsstationerna kommer bland annat att placeras i parkeringshus och på parkeringsplatser.

Audis elbil testas i verkligheten

Klicka på bilden för att läsa mer om A1 e-tron.

A1 e-tron har 102 hästkrafter och en toppfart på 130 km/h. Litiumjon-batteriet som sitter monterat i golvet ska räcka 50 km i stadstrafik. Under den sträckan är bilen helt utsläppsfri och när elen är slut laddas batteriet med hjälp av en förbränningsmotor. En liten encylindrig wankelmotor producerar 15 kW laddningskraft som ökar färdsträckan till 200 km med ett CO2-utsläpp på 45 g/km. (Läs mer om A1 e-tron här.)

Några av frågorna man hoppas få svar på genom projektet är hur mycket elbilarna kommer användas och hur detta påverkar valet av transportmedel. För att kunna mäta detta ska varje deltagare utrustas med en mobilapplikation till en smartphone som under projektets gång kommer att samla data om deltagarens val av transportmedel. Allt från elbil till cykel och tåg ska omfattas.

Helt eldrivna Audi e-tron bilar beräknas bli tillgänglig för handel i slutet av 2012.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.