Vi kan inleda med att ID.3 GTX Edition är utrustad med Volkswagens starkaste elmotor. Det innebär 326 hk och 0–100 km/h på 5,7 sekunder. Grundmodellen ID.3 GTX har ”endast” 286 hk och tar sig till hundra på 5,9 sekunder.

– Med sin spontana och kraftfulla utveckling är nya ID.3 GTX med 326 hk för mig den elektriska motsvarigheten till vår sportiga kompaktbilsikon Golf GTI Clubsport, säger Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för utveckling, enligt pressmeddelandet.
– Naturligtvis har en elmotor och en turboladdad bensinmotor varsin unika karaktär, men ID.3 GTX och Golf GTI Clubsport delar samma fascinerande acceleration.
En av hemligheterna (ja, vi vet, det är ingen hemlighet längre) bakom den sportiga karaktären är det nya 79 kWh-batteriet placerat i golvet, precis i mitten av bilen.

Detta ger en balans närmast en sportbil med en jämn axeltrycksfördelning. Kan även nämnas att både ID.3 GTX och ID.3 Edition är bakhjulsdrivna. Samt femsitsiga.
Nämnde vi att topphastigheten är 200 km/h? Och då har vi inte ens svarat på den egentliga anledningen till varför du är här: frågan om den har MacPherson-upphängning fram, femlänkad bakaxel samt sofistikerad och progressiv styrning. Svaret är ja.
Och gällande räckvidden är WLTP-siffran för ID.3 GTX Edition 591 kilometer. Grundmodellen ID.3 GTX tar sig hela 601 WLTP-kilometer.
Som standard är utrustningsnivån generös. Bland annat adaptiv farthållare, autonom nödbromsning (Front Assist) och körfältsassistent (Lane Assist).

Även LED Matrix-strålkastare, 20-tums ”Skagen”-fälgar och svartlackerade detaljer. Gillar du inte den röda Kings Red-ytterkulören erbjuds Volkswagen ID.3 GTX och ID.3 GTX Edition även i kulörerna Moonstone Grey, Glacier White och Scale Silver. En sak har de däremot gemensamt: taket förblir svart.
Vad kostar kalaset? För Volkswagen ID.3 GTX Grundmodell EU (som den heter enligt folksägen) är frånpriset 544 900 kronor. Frånpriset för Volkswagen ID.3 GTX Edition är 594 900 kronor. Vilken blir det?
