I oktober beslutade EU om mellan 7,8 och 35,3 procent extra strafftull utöver ordinarie 10 procent för kinesiska elbilar.
Att alla inte får samma procentsats beror på att EU bedömt hur mycket statsstöd de får. Högst tull får statsägda SAIC som bland annat har bilmärket MG.
Statistik visar nu att de kinesiska märkena parerat strafftullarna och lyckats hålla uppe sina marknadsandelar. Det drabbar europeiska biltillverkare som Fiat och Opel hårt.
Anpassar sin strategi
Det kinesiska motdraget är att börja sälja hybrider och laddhybrider i EU.
En sådan modell är 194-hästars MG3 Hybrid+ som kan sägs vara en billigare motsvarighet till Toyota Yaris.
Geely-koncernen satsar på laddhybriden Lynk & Co 08, en systermodell till nya Volvo XC70 med extremt lång räckvidd på el. En annan attraktivt prissatt laddhybrid är BYD Seal U DM-i.
I mars utgjorde laddhybrider hela 41 procent av BYDs försäljning av laddbara fordon inom EU. SAIC Motors andel var 49 procent och Chery hamnade på hela 71 procent.
– Denna utveckling visar hur flera kinesiska märken anpassar sin strategi, inte minst eftersom laddhybrider i dagsläget inte omfattas av några EU-tullar, skriver analysfirman Rho Motion i en rapport.

Mer lönsamt att sälja hybrider
Det fina i kråksången för de kinesiska biltillverkarna är att de har större marginal på bilar med förbränningsmotorer än elbilar som är mer prispressade.
Totalt är de kinesiska bilmärkenas marknadsandel drygt fem procent inom EU. Det är dock stor skillnad mellan södra och norra Europa. I priskänsliga länder som Spanien och Italien har de kinesiska märkena fått starkt fotfäste.
Läs även: Volvo-handlarna börjar sälja nya och begagnade Lynk & Co