Att utveckla en ny förbränningsmotor för F1 tar tid. Därför är Audis och Porsches motoringenjörer redan ingång inför säsongsstarten 2026.
– Båda har börjat utveckla motorer, bekräftar VAG-chefen Herbert Diess till Automobilwoche.
Att driva ett Formel 1-team är hysteriskt kostsamt, men VAG-chefen Herbert Diess menar att det blir en garanterad plusaffär för koncernen.

Intäkterna kommer inte bara från merchandise och ökad bilförsäljning, utan även från andra F1-team. Porsche kommer troligen att leverera motorer till Red Bull och Alpha Tauri.
– När Porsche ägnar sig åt motorsport är det mest effektiva att köra Formel 1, säger Herbert Diess. För Audi är inte planerna lika konkreta.
Audi kan bli motorleverantör åt McLaren, Aston Martin och Sauber, uppger nyhetsbyrån DPA.
De nya förbränningsmotorerna som gör debut våren 2026 ska drivas med 100 procent förnybart bränsle. De ska stå för hälften av de nya F1-bilarnas motoreffekt, resterande kommer från en elmotor.
Hybridsystemet var en förutsättning för att VAG-ledningen skulle godkänna Audis och Porsches F1-satsningar.