Hoppa till innehåll

Så undviker Verstappen formtapp 2025 – ”omöjligt med Vettel”

Med fyra VM-titlar till sitt namn närmar sig Max Verstappen en tuff uppgift: att upprepa succén en femte gång med Red Bull, något som Sebastian Vettel inte lyckades med.

John Sempill

Red Bull-rådgivaren Helmut Marko är känd för sin kompromisslösa stil och räds inte de tuffa samtalen med sina förare – om de inte levererar.

Någon som han däremot jämt har backat upp är den numera fyrfaldige världsmästaren Max Verstappen. 

Holländaren Verstappen har emellertid en tuff uppgift framåt: att knipa en femte titel i rad. Sin ”andliga företrädare”, Sebastian Vettel, stod inför samma övermäktiga uppgift efter sin fjärde raka titel med samma team för tio år sedan.

– Till nästa år, hoppas vi kunna ta en fjärde titel i rad, säger Helmut Marko, enligt Racingnews365

– Det var inte möjligt med Sebastian Vettel på den tiden på grund av ett justerat motorreglemente. 

Kontinuitet i reglementet inför 2025 är teamets smala lycka, anser Marko, som ändock är varse om att just detta även kan vara teamets största utmaning. 

– Denna gång är reglementet detsamma. Det innebär däremot att det blir tajtare mellan teamen, därför räknar jag med en väldigt tät fajt mellan de fyra toppteamen. 

Kvartetten som Helmut Marko syftar på är förstås Red Bull, Ferrari, Mercedes och de regerande märkesmästarna McLaren. 

– För mig är Max så klart favoriten, tillägger Marko, enligt samma källa. 

– I den nuvarande teamdynamiken är Verstappen vår tydliga nummer ett. I Ferrari blir det en kamp mellan Lewis Hamilton och Charles Leclerc, och Oscar Piastri lär inte finna sig i att vara nummer två hos McLaren. 

Uttalandet adresserar även ankomsten av Sergio Perez ersättare, Liam Lawson, som enligt Helmut Marko kommer att vara teamets tydliga tvåa.

Hur Liam Lawson hanterar detta blir en av den stundande säsongens kanske mest spännande följetonger. 

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Mark Thompson/Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.