
Som vanligt är det
bråttom om Saab ska ha en chans att få igång sin produktion igen.
Konkursförvaltarna Hans Bergqvist och Anne-Marie Pouteaux ska skydda
borgenärernas intressen och försöka sälja Saab till ett så högt pris som
möjligt. Störst värde har Saab om det säljs som en enhet, jämfört med om delarna
säljs var för sig.
Det lär finnas
flera intressenter som vill köpa hela konkursboet och en av dessa är en ”större
indisk biltillverkare” som den svenska talespersonen Lars Carlström väljer att
uttrycka det. Samme person representerade förut den ryska bankiren Vladimir
Antonov när han försökte förvärva en del av Saab Automobile och i början på
året ville förbättra företagets likviditet.

Lars Carlström
skulle inleda förhandlingarna med konkursförvaltarna Hans Bergqvist och
Anne-Marie Pouteaux på torsdagen den 5 januari. Under torsdagskvällen blev Lars
Carlström uppringd av Hans Bergqvist som undrade om Carlström var samme person
som företrätt Antonov. Carlström svarade ja på detta och fick då beskedet att
han inte var välkommen och att konkursförvaltarna inte heller ville träffa de
indiska intressenterna.
Uppgifterna om det
inställda mötet publicerades först av Sveriges Radio Nyheterna P4 Väst. Lars
Carlström är både förvånad och bestört över konkursförvaltaren Hans Bergqvist
sätt att avfärda en seriös intressent:
”Jag har inte fått
någon rimlig förklaring till hans beslut”, säger Lars Carlström till Nyheterna
P4 Väst (klicka för att länka). ”Det är med stor bestörtning jag konstaterar
det här. Att man av någon outgrundlig anledning, om det bygger på mitt agerande
i Saabfrågan eller på andra kopplingar, riskerar en betydande aktör som har
möjlighet att förvärva och säkerställa en framtid i Trollhättan.”
I en kommentar
till auto motor & sport under fredagsmorgonen säger Lars Carlström att han
fortfarande är förbryllad över beskedet från konkursförvaltaren Hans Bergqvist:
”Jag är
förbryllad hur en personfråga kan styra konkursförvaltarnas agerande i en så
stor och viktig fråga som SAAB där upp till 10.000 arbetstillfällen direkt
påverkas, varje möjlighet och intressent bör undersökas nogsamt, en uppfattning
som inte verkar delas av advokat Hans Bergquist.”

Vilken indisk
biltillverkare kan det då vara som Lars Carlström företräder? Egentligen finns
det bara två större fordonstillverkare och de har förekommit i flera
uppmärksammade förvärv inom bilindustrin de senaste åren: Tata Motors och
Mahindra & Mahindra. De båda indiska konkurrenterna slogs om att köpa
Jaguar och Land Rover under 2007 (Tata vann) och Mahindra försökte även köpa
Hummer (vilket inte lyckades).
Under slutet av
2010 förvärvade Mahindra en aktiepost på 70 procent av problemtyngda Ssangyong
Motor Company. Affären slutfördes under våren 2011.
Tata Motors är
förmodligen rätt nöjda med Jaguar/Land Rover och de investeringar som behövs
där. Men Mahindra saknar ett internationellt varumärke för personbilar och
borde därför vara den intressent som är mest sannolik.
Alrik Söderlind kommenterar:
Saabs ödesdag – ännu en gång
Hur många gånger har inte orden ”Saabs ödesdag” eller ”Sagan om Saab är slut” skrivits?
Men nu är det verkligen sista chansen. Jag talade med Victor Muller i går och inte ens superoptimisten var särskilt hoppfull – även om det finns flera seriösa intressenter.
Det är helt klart att Saab har teknik, ingenjörer, en fabrik och ett varumärke med värde.
Jag har försökt få en kommentar från konkursförvaltarna, men man duckar med ett autosvar på mitt mejl.
Det får inte ta slut bara för att konkursförvaltarna inte gör en proffsig insats.
I nästa nummer av tidningen som vi jobbar med just nu kommer en analys av läget, flera intervjuer och kommentarer från personer som sitter mitt i händelsernas centrum.
Det kan bara inte vara sant. Är Saabs konkursförvaltare barnsligare än arga småungar i en sandlåda? Jag hoppas verkligen att allt är ett missförstånd och att arbetet pågår.