Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger är en aktiv miljökämpe som gillar bilar – om de har låga utsläpp. Konceptbilen VW Polo BlueMotion visar teknik som är runt hörnet och Arnold tog chansen att kolla in bilen som bara drar 3,3 l/100 km och har CO2-utsläpp på 87 g/km.
Filmstjärnan och Kalifornien-guvernören Arnold Schwarzenegger är uppfödd i granngården och missar inte en Geneve-salong. Mediauppbådet var massivt! Nya, supersnåla Polo BlueMotion vore kanske något för garaget där hemma i LA? KLICKA FÖR STÖRRE
Kalifornien och ett dussin andra delstater i USA har drivit en hård kamp mot förre presidenten George Bush för att ta snabbare steg mot mera bränslesnåla fordon. Bush gjorde vad han kunde för att bromsa Kalifornien men nya presidenten Barack Obama har visat en mera öppen attityd för speciella miljöregler i Kalifornien.
Som vi har berättat förut är det filmstjärnan och numera guvernören Arnold Schwarzenegger som blivit en symbol för Kaliforniens miljöarbete. Schwarzeneggers främsta skäl för att satsa på miljön är att det innebär teknikutveckling och nya miljöskonsamma produkter – något som man vill ska produceras i den egna delstaten. Mitt i finanskrisen är det bara ett område som visar tillväxt, nämligen miljösektorn och den gröna teknologin.
Arnold missade inte chansen att titta närmare på det som Volkswagen döpt till ”BlueMotion Technologies”. Hit hör alla produktionsfärdiga och serienära teknologier och produkter som på ett signifikant sätt sänker bränsleförbrukning och CO2-utsläpp. KLICKA FÖR STÖRRE
Schwarzeneggers bilintresse är omvittnat men det ska numera vara fordon med låga utsläpp. Uppvuxen i Österrike är naturligtvis vårsalongen i Genève en naturlig plats för att odla sitt bilintresse och Arnold Schwarzenegger är på plats för att bekanta sig med framstegen på miljöområdet.
En av de bilar Schwarzenegger tittar närmare på här i Genève är Volkswagen Polo BlueMotion. Volkswagen hävdar själva att det här är världens snålaste femsitsiga bil och om inget oväntat händer innan den når serieproduktion är det förmodligen ett korrekt påstående! VW kallar det här för en ”studie” men som vi kan se är det en Polo som vi inte behöver vänta på speciellt länge.
Scirocco, Golf och Polo är de modeller som Volkswagens chefsdesigner Walter de Silva, som står bakom bilen, haft på sitt arbetsbord. Men en riktigt ”egen” VW-modell har Walter de Silva inte gjort ännu. Kanske nya citybilen ”Up” blir första bilen? KLICKA FÖR STÖRRE
”Jag utgår från att vi kommer att kunna gå i produktion i februari 2010 även om det är en tuff tidsplan,” säger VW:s utvecklingschef Ulrich Hackenberg. ”Men motor och övriga system i Polo BlueMotion ger redan så lovande prestanda att vi räknar med att hålla tidtabellen för att klara vårt mål.”
Arbetet koncentreras nu på att få klart den helt nya, trecylindriga TDI-motorn på 1,2 liter. Den använder sig av commonrail-insprutning och ger 75 hk, 55 kW. För att spara på dropparna har motorn ”stop-start-teknik” som gör att motorn stannar automatiskt när man står stilla. Motorn regenererar energi vid inbromsning, då generatorn tillfälligt tillåts ge riktigt kraftig strömstyrka, och dessa två teknologier ger gemensamt en besparing på upp till 0,2 l/100 km.
BlueMotion-Polon får start-stopp-system. När föraren närmar sig ett rödljus bromsar han/hon ner sin Polo BlueMotion till stillastående, trampar ner kopplingen och lägger växeln i friläge. När föraren sedan tar bort foten från kopplingspedalen stängs motorn av ögonblickligen – samtidigt som ett ”start-stopp”-meddelande visas i multifunktionsdisplayen. Så snart trafikljuset blir gult trampar föraren ner kopplingen, motorn startar, ”start/stopp” meddelandet försvinner, föraren lägger in en växel och är redo att köra när det blir grönt.
Aerodynamiskt har den nya Polon gjorts så hal som möjligt och tittar man noga är till exempel grillen täckt på baksidan. Det lilla luftintaget i nedre delen av fronten räcker för motorns kylpaket. Lättrullade däck ingår förstås också, på 15-tums fälg, och profilhöjden ser ut att erbjuda en hel del komfort. Trevligt.
Andra nyheter hos Polo BlueMotion-studie är en speciell interiör med ”Power On”-klädsel, en växlingsindikator samt däckstryckskontroll. Bilen är också lackerad i en ny kulör som heter ”Emotion Blue”.
De tekniska nyheter vi ser på Polo-studien är alltså snart i produktion och de överförs gradvis till övriga modeller i programmet för att även sänka deras förbrukning och utsläpp. Volkswagens satsning på snåla modeller har hittills varit lyckosam och den ”gasbil” man nu erbjuder med introduktionen av Passat EcoFuel har gått lysande – i skrivande stund 1.000 bilar beställda! I sommar kommer familjevagnen Touran med samma drivlina och den släpper ut 126 g/km i koldioxidutsläpp.