Volvo sägs ha stoppat projektet som skulle leda fram till en ny generation XC90 under 2009. Anledningarna är flera: Ford anser att projektet skulle ha blivit för dyrt och dessutom ser man att försäljningen av exempelvis BMW X5 faller, på grund av hybrid/miljöintresset i USA.
Enligt våra källor kommer nya Volvo XC90, som skulle haft premiär 2009, nu istället att läggas ner. Illustration: Motor Forecast. KLICKA FÖR STÖRRE/CLICK TO ENLARGE
Dagens XC90-modell presenterades 2002, faceliftades våren 2006 och kommer alltså att faceliftas ännu en gång 2009 – för att leva till 2012!
Enligt de uppgifter som nått oss skulle den nya modellen ha blivit för dyr att producera, bland annat var det tänkt att en hel del detaljer skulle ha tillverkats av magnesium, i stället för aluminium.
I dagarna var det dags för underleverantörerna att starta tillverkningen av verktygen för den nya modellen, och enligt uppgifter vet inte ens underleverantörerna ännu om Volvos beslut att stoppa kommande generation av XC90 i fryspåse.
Den kommande modellen hade inte start & stopp-teknik och inte heller hybdridteknik, vilket också är skäl nog för att stoppa projektet. Att visa en helt ny generation stor-suv 2009, utan miljösmart teknik, är inget lockande scenario. Speciellt inte för Volvo som har miljö som en av varumärkets grundpelare.
De nya uppgifterna hävdar också att den planerade XC90 fortsatt skulle ha byggt på samma plattform som dagens XC90, kallad P2-plattformen. Men Volvo måste bygga sina kommande bilar på den modernare EUCD-plattformen, för att få ner kostnaderna, och det innebär att man måste börja om från början.
Tidigt nästa år drar projektet igång för att ta fram facelift nummer två av dagens XC90, för att den ska kunna leva lite längre på marknaden. Det blir bland annat nya karossplåtar, nya lyktor och ny inredning. Motorpaletten blir densamma som idag, V8, rak sexa på 3,2 liter och femcylindrig diesel – dock uppgraderade för bättre bränsleekonomi.
Volvo kommer istället att storsatsa på sin kommande XC60, som ska premiärvisas på Genevesalongen 2008, och man jobbar också hårt på att ta fram en XC50 – något som vi skrev om i nummer 25 -07. De ”mellanstora” suvmodellerna har bättre förutsättningar att få bra försäljningsvolym, speciellt i Europa. Eventuellt jobbar Volvo också fram en XC30.