När BMW redogjorde för sin framtidsstrategi i torsdags berättade man också om funderingarna kring ett fjärde bilmärke. Inga beslut är fattade men det kan snabbt ändras. En idé som nu kastas fram är att BMW väcker liv i Triumph igen – man äger faktiskt varumärket!
Ett varumärke på väg tillbaka? Kanske det…
BMW:s vd Norbert Reithofer redogjorde i torsdags för koncernens framtidsstrategi, till vissa delar så långt fram som till 2020. Produktionen ska fördubblas de närmaste tio åren och företaget måste bli mera lönsamt.
Den kraftiga tillväxten ska ske genom att BMW utvecklar fler modeller. Tillväxt kan också ske genom att köpa upp andra bilmärken och i våras vet vi att BMW – med Fords godkännande – gjorde en noggrann genomlysning av Volvo Personvagnar.
Enligt Reithofer finns det just nu inga beslut för att förvärva ett nytt bilmärke eller skapa ett helt nytt. Orsaken ska vara att BMW inte ser några uppenbara fördelar med ett fjärde märke, bredvid Mini och Rolls Royce. Men Reithofer tillade också kryptiskt att man har en hög beredskap och mycket snabbt kan fatta beslut om ett fjärde bilmärke.
Den dubbeltydiga formuleringen från Reithofer har fått flera branschanalytiker att sätta igång hjärnverksamheten. BMW har uppenbarligen varit ute och sonderat terrängen, men inte hittat något som man vill köpa just nu. Vad kan då vara i görningen?
En idé som slängs fram av kolumnisten Rick Kranz på branschtidningen Automotive News är att BMW ska väcka liv i Triumph. Det gamla sportbilsmärket dog sotdöden 1984 men har ändå levt vidare genom motorcykeltillverkningen. Precis som med Mini/Hundkojan är Triumph ett varumärke som de flesta fyller med ett positivt innehåll. De små, bakhjulsdrivna sportbilarna skulle kunna återuppstå med samma fräcka retrodesign som Mini fick och tekniken kan BMW hämta från 1-serien.
BMW behöver dessutom fler små bilmodeller för att väga upp de större vagnarna som gör att genomsnittet för koldioxidutsläpp skjuter i höjden. Den väsentliga tillväxten de närmaste 10-15 åren lär huvudsakligen ske bland de mindre och medelstora modellerna, inte minst av miljöskäl.
Ytterligare ett argument som talar för Triumph är att Mini-handlarna behöver fler modeller att sälja. De får snart Clubman och om ytterligare något år en ”terrängversion” av Mini, ungefär som XC70 är en variant av Volvo V70. Mini och Triumph är naturliga varumärken bredvid varandra och de kompletterar, utan att konkurrera.
Det låter ju bra alltihop, men det finns ett litet krux – vem äger varumärket när det gäller biltillverkning? Vi kommer ihåg fiaskot för Volkswagen när man köpte Rolls Royce fabriken men inte läste det finstilta och missade att rätten till varumärket ägdes av ett annat företag. Den gången kompromissade VW och BMW sig fram till en lösning där VAG-koncernen fick Bentley och BMW tog över Rolls Royce.
Så, vem äger varumärket Triumph Motor Company? Just det – BMW! Varumärket ingick som en del av British Leyland, som mest bestod av Rovers biltillverkning när BMW köpte Rover Group 1994 och Ford köpte Jaguar. Efter att BMW sålde tillbaka Rover behöll man Triumph.