Snart smäller det – årets kval inför starten på lördag inleds och 165 förare fördelat på 55 bilar och 29 racingteam väntar otåligt. Årets 24-timmars på Le Mans – det 82:a i ordningen – blir mer spännande än någonsin med nytt reglemente och inte mindre än tre fullfjädrade fabriksteam i kungaklassen LMP1: Audi, Porsche och Toyota.
På lördag klockan 15 är det Formel 1-föraren Fernando Alonso som håller i startflaggan och släpper iväg hela fältet av sportvagnar. Kanske är det inte en tillfällighet att Ferrari-föraren får denna ära, enligt arrangören Automobile Club de l’Oest (ACO) ska Alonso markera det ”starka bandet mellan ACO och Ferrari”.
Envisa rykten och vissa antydningar från Ferraris företagsledning pekar nämligen mot att det röda teamet från Maranello inte längre kan stå emot den tekniska utmaning som sportvagnsracingen erbjuder idag. Precis som i Formel 1 innebär reglementet i LMP1 att en stor del av bromsenergin kan återvinnas och användas av kraftfulla elmotorer. Ett exempel är årets tävlingsvagn från Toyota, ”TS040”, som har en kombinerad toppeffekt på inte mindre än 1.000 hk.
Det är också känt att Ferrari inte är nöjda med den utveckling som har präglat Formel 1. Speciellt inte då man redan i halvtid kan konstatera att Mercedes är näst intill oslagbara i årets F1-säsong.
Bli därför inte överraskade om Ferrari drar nytta av den församlade världspressen i Le Mans och tillkännager sin återkomst till Le Mans, sannolikt redan 2015 då även Nissan kommer med sitt fabriksteam.
