Hoppa till innehåll
Recharge

smart #2 testas i hemlighet – nya elplattformen rullar

Den ikoniska stadsbilen är på väg tillbaka. Nu rullar de första testbilarna med helt ny elplattform inför premiären 2026.

Återkomsten av en av bilvärldens mest igenkännbara stadsbilar har tagit ett viktigt steg när smart nu inlett de första testerna av nya #2, byggd på märkets egenutvecklade elplattform.

Bakom kulisserna rullar testbilar som ser bekanta ut men döljer helt ny teknik.

Under karosser från dagens fortwo-modell sitter smarts nya Electric Compact Architecture, ECA, som ska bära nästa generation av den ultrakompakta elbilen.

smart #2 testas på bana med ny elektrisk plattform
Testkörning av smart #2 på bana. Prototypen använder fortwo-kaross för att dölja den nya ECA-plattformen under utvecklingen. Foto: Smart

Ett medvetet trick i utvecklingen

Genom att använda befintliga fortwo-karosser kan ingenjörerna testa den nya plattformen i realistiska proportioner.

Det bekräftar att smart #2 behåller kärnan som gjort modellen unik: två dörrar, två säten, bakhjulsdrift och extremt kort yttermått.

Samtidigt är detta mer än en uppdatering. Hela bilen utvecklas från grunden, med ny eldrivlina, ny mjukvara och modern säkerhetsteknik.

Designen, både invändigt och utvändigt, tas fram av Mercedes-Benz designteam och ska ge #2 en tydligare och mer samtida identitet.

Tester världen över

Valideringen pågår globalt. På testbanor i Kina ligger fokus på kördynamik, bromsar och komfort i stadstempo.

På andra platser testas krocksäkerhet, fjädringshållbarhet, batteriprestanda och klimatsystem i varierande miljöer.

Allt sker enligt tidsplanen inför nästa testfas och i förlängningen serieproduktion.

Viktigt för Sverige och Europa

För svenska bilköpare kan smart #2 bli särskilt intressant. Intresset för små elbilar i stadsmiljö ökar, samtidigt som utbudet är begränsat.

När #2 får världspremiär i slutet av 2026 siktar smart på att åter sätta standarden i det segment man själv skapade för nästan trettio år sedan.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Smart

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.