Återkomsten av en av bilvärldens mest igenkännbara stadsbilar har tagit ett viktigt steg när smart nu inlett de första testerna av nya #2, byggd på märkets egenutvecklade elplattform.
Bakom kulisserna rullar testbilar som ser bekanta ut men döljer helt ny teknik.
Under karosser från dagens fortwo-modell sitter smarts nya Electric Compact Architecture, ECA, som ska bära nästa generation av den ultrakompakta elbilen.
Läs också: PROV: Smart #5 – lite för bra

Ett medvetet trick i utvecklingen
Genom att använda befintliga fortwo-karosser kan ingenjörerna testa den nya plattformen i realistiska proportioner.
Det bekräftar att smart #2 behåller kärnan som gjort modellen unik: två dörrar, två säten, bakhjulsdrift och extremt kort yttermått.
Samtidigt är detta mer än en uppdatering. Hela bilen utvecklas från grunden, med ny eldrivlina, ny mjukvara och modern säkerhetsteknik.
Designen, både invändigt och utvändigt, tas fram av Mercedes-Benz designteam och ska ge #2 en tydligare och mer samtida identitet.
Läs också: TEST: Skoda Elroq, Volvo EX40 och Smart #3
Tester världen över
Valideringen pågår globalt. På testbanor i Kina ligger fokus på kördynamik, bromsar och komfort i stadstempo.
På andra platser testas krocksäkerhet, fjädringshållbarhet, batteriprestanda och klimatsystem i varierande miljöer.
Allt sker enligt tidsplanen inför nästa testfas och i förlängningen serieproduktion.
Läs också: PROV: Smart #1 – en förhandstitt på Volvo EX30
Viktigt för Sverige och Europa
För svenska bilköpare kan smart #2 bli särskilt intressant. Intresset för små elbilar i stadsmiljö ökar, samtidigt som utbudet är begränsat.
När #2 får världspremiär i slutet av 2026 siktar smart på att åter sätta standarden i det segment man själv skapade för nästan trettio år sedan.