Hoppa till innehåll
Recharge

Smart #5: rymligast hittills – går 55 mil

Smart har i 25 år gjort små praktiska bilar för storstadslivet. Med Smart #5 tar de nästa steg och gör en mellanstor suv som passar långfärd och landsbygd.

Sedan Geely gick in som hälftendelägare i Smart Automobile har märket skiftat fokus från små udda citybilar till elbilar för en bred målgrupp. De första elmodellerna Smart #1 och Smart #3 har ett nära tekniskt släktskap med Volvo EX30 och imponerade på oss vid provkörningarna.

Smart #5 visades upp på bilmässan i Beijing i förra veckan som konceptet Smart Concept #5. Någon detaljerad teknisk specifikation delges inte, men storleksmässigt hamnar Smart #5 i den heta suv-mellanklassen och blir Smarts största bil hittills.

Konceptbilen saknar B-stolpar, har bakhängda bakdörrar och extrema terränghjul, men det kan vi nog inte förvänta oss i en produktionsfärdig Smart #5.

Smart avlöjar dock att Smart #5 ska få 800-voltsteknik för att kunna sladda snabbt. Det ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 15 minuter och räckvidden anges till över 55 mil (WLT) eller 70 mil (CLTC).

I kupén finner vi bland annat en instrumentbräda med två oled-skärmar med ett infotainmentsystem som bygger på AMD:s V2000-chip. Det ska vara tillräckligt kraftfullt för att bilen ska kunna erbjuda olika AI-tjänster.

Smart väntas också snart att lansera en mindre bil under namnet Smart #2.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.