Renault snodde banrekordet för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring från Seat Leon Cupra 280 med Performance Pack. Det nya varvrekordet för specialmodellen Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R klockades är tiden 7.54,36 och det blev en förbättring med fyra sekunder jämfört med Seats rekordvarv i våras.
Som ni redan vet är Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R fullsmetad med racinggodis som Akraphovic sportavgassystem, Öhlins justerbara dämpare, klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 däck, 19-tums Speedline-fälgar och lätta Recaro skalstolar klädda med alcantara. Toppeffekten i turbomotorn har höjts till 275 hk och för att banta vikten har baksätet offrats, Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R är alltså strikt tvåsitsig. Sammanlagda viktbesparingen har gjort Mégane R.S. 275 Trophy-R närapå 100 kilo lättare jämfört med Renault Mégane R.S. 265. Några av dessa Renault Mégane RS 275 Trophy-R kan komma till Sverige och priset ska förhoppningsvis hamna under 400.000 kronor.
Men om man ägnar samma ”kärlek” till en Mini John Cooper Works, vad händer då? Tyska tuningföretaget Schirra Motoring satte tänderna i en lämplig kandidat och lyckades banta bort inte mindre än 175 kilo, vilket fick ner vågen till 1.005 kilo utan förare. KW stötdämparben och en mekanisk differentialspärr från Drexler ser till att kraften verkligen fortplantar sig från framhjulen till asfalten. Däcken man valde är de klistriga, men gatlegala Dunlop Direzza 03G. Turbomotorn på 1,6 liter fick sin toppeffekt höjd från 211 till 290 hk.
Till förare valde man vår kollega Christian Gebhardt på Sport Auto och han klippte till med tiden 7.44 i ett varv som såg ganska odramatiskt ut (se videon ovan). Men det är erfarenheten som är avgörandet och en rolig detalj är att sladden som hänger ner från elektronikmojängen i vindrutan ger en väldigt tydlig bild av g-krafterna i bilen.
Med varvtiden 7.44 är Schirra Motorings Mini John Cooper Works den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring, så här långt. En putsning med tio sekunder jämfört med Renault Mégane RS 275 Trophy-R och hela 50 sekunder bättre än en standard Mini John Cooper Works.
För att få perspektiv på varvtiden kan vi nämna att tidningen Sport Auto kört Audi R8 V10 Plus på 7.45, Pagani Zonda S på 7.44, Lamborghini Gallardo Superleggera på 7.46 och senast nya BMW M4 på 7.52. Låt vara att Schirra Motorings Mini John Cooper inte är en serietillverkad bil, men det visar hur långt man kan komma med en begagnad bil och de rätta tuningdelarna.
Källa, Sport Auto:
”Neuer Fronttriebler-Rekord auf der Nordschleife”
