

BMW har just nu fullt upp med flera viktiga lanseringar. Förutom elbilarna i3 och i8 kommer snart nya 2-serie Active Tourer – som blir först ut med framhjulsdrift.
Men BMW har förstås inte glömt bort de ”klassiska” modellerna. Flaggskeppet 7-serien började säljas 2008 i sin senaste generation och det börjar bli dags för en ersättare. Mercedes har visat en ny S-klass och både Audi A8 och Porsche Panamera har uppdaterats.
Ersättaren till dagens BMW 7-serie testas just nu på svenska vägar. Under tisdagen fotograferades en av testbilarna utanför Malmö av auto motor & sport-läsarna Billy Didold och Paul Ekdahl.
Testbilen är fortfarande tungt maskerad – premiären ligger alltså åtminstone ett år bort. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om designen, men kanske ser taklinjen något slankare ut för att ge mer coupékänsla? Det kan också vara kameran som spelar oss ett spratt. Designen blir mer evolution än revolution. Istället är det elbilarna i3 och i8 som ska stå för designrevolutionen.

Klart är dock att BMW 7-serie får internkod G11 och att tekniken under skalet till stor del blir nyutvecklad. Den nya plattformen ger lägre vikt, och tillsammans med snålare motorer och smarta hjälpmedel som går under namnet Efficient Dynamics blir utsläppen rekordlåga för en bil i lyxklassen.
Motorutbudet består precis som tidigare av både bensin- och dieselmotorer med sex eller åtta cylindrar. Däremot är det tveksamt om toppmodellen 760i får V12-motor även i fortsättningen. Eventuellt byts den ut mot en V8 med dubbla turbo. Självklart kommer också en laddhybridversion – och kanske får vi också se en fyrcylindrig motor i 7-serien.
BMW 7-serie visas upp officiellt sent 2015 eller tidigt 2016 i både kort och långt utförande.