
Lamborghini Gallardo har sålts sedan 2003 och det är hög tid för en ersättare. Nu verkar den äntligen vara på gång. Våren 2014 får ersättaren premiär, och den heter Huracan.
Vår spionfotograf hade kameran framme när Lamborghini testade Huracan nattetid. Ersättaren blir något längre än Gallardo, men samtidigt mycket lättare, tack vare större användning av aluminium och kolfiber.
Många biltillverkare går över till mindre motorer med överladdning, eller olika typer av hybridsystem, men inte Lamborghini. Nya Huracan behåller den högvarviga V10-motorn från Gallardo, och trimmar den till omkring 600 hästkrafter.
När konkurrenten Ferrari enbart erbjuder automatlåda väljer också Lamborghini att lansera Cabrera med en med en 7-stegad dubbelkopplingslåda som hämtas från Audi R8. Dessutom planerar Lamborghini att släppa en eller flera bakhjulsdrivna versioner av Cabrera.

Designen blir minst lika kantig och yxig som på storebror Aventador. Fronten får enorma luftintag och även bakpartiet blir nydesignat, med högt placerade baklampor. Testbilen hade fyra avgaspipor, två på varje sida.
Eventuellt visar Lamborghini upp ett smakprov av nya Cabrera i form av en konceptbil på bilsalongen i Frankfurt nu i september, men den färdiga produktionsbilen dröjer till 2014.
Läs också: Första uppgifterna om Lamborghini Cabrera