Hoppa till innehåll

Spyker sålt till amerikanskt riskkapitalbolag

Enligt uppgifter i Financial Times har sportbilstillverkaren Spyker, som ägs av Swedish Automobile NV, sålts till det amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital. Vladimir Antonov, som försökt köpa Spyker, verkar vara ovetande om affären i USA.

Spyker sålt till amerikanskt riskkapitalbolag
Enligt uppgifter i Financial Times, som på torsdagsmorgonen inte är officiellt bekräftade, har Spyker sålts till riskkapitalbolaget North Street Capital. Klicka på bilden för att länka till Financial Times.

Enligt ett meddelande som nått
Financial Times
har sportbilstillverkaren Spyker blivit såld. De uppgifter som
Financial Times har om Spyker (klicka för att läsa mer – om du är registrerad)
berättar att företaget blivit sålt till det amerikanska riskkapitalbolaget
”North Street Capital”, det finns dock inga uppgifter om villkoren i
försäljningen.

Spyker ägdes av Swedish Automobile
N.V. som tidigare hette ”Spyker Cars” men bytte namn sedan man övertagit
ägandet av Saab Automobile från General Motors. Vid senaste halvårsrapporten
från Swedish Automobile
berättade man att försäljningen av Spyker till den
ryske finansmannen Vladimir Antonov skjutits på framtiden.

Vladimir Antonov har ju som
bekant länge försökt att bli delägare i Saab Automobile men på senare tid flyttat
intresset på andra håll. Bland annat kunde vi berätta att Antonovs bolag CPP
Global Holdings fört förhandlingar om att köpa Zagato Design
, skapa en modern
Jensen Interceptor
och även köpa Jaguars gamla fabrik i Coventry.

Enligt Financial Times ska
försäljningen av Spyker
stärka möjligheterna till produktutveckling och det
nämns inget om några förändringar i verksamheten. Några officiella uppgifter
från Spyker eller tidigare ägaren Swedish Automobile finns inte ännu. Missa inte vår provkörning av Spyker LM85 (kiicka för att länka) och Alrik Söderlinds provkörning av Spyker Aileron (klicka för att länka).

Spyker sålt till amerikanskt riskkapitalbolag
Alrik Söderlind provkörde Spyker Aileron i början av 2010. Det är dock osäkert hur många Aileron som byggts, senaste uppgiften är från 2009 då 36 bilar såldes. Mycket få bilar har förmodligen byggts under 2010-2011.

I ett pressmeddelande som skickades ut vid lunchtid meddelar CPP Global Holdings, där Vladimir Antonov är majoritetsägare, att man är ovetande om försäljningen av Spyker. Tills att annat meddelas ska man fortsätta sina ansträngningar att köpa Spyker, skrivs det i pressreleasen (läs den i rutan nedan). Men om Spyker sålts är man villiga att fortsätta att stödja Spyker med de funktioner som man hittills bidragit med.

Pressmeddelande CPP Global Holdings

CPP Global Holdings notes with interest today’s announcement from Swedish Automobile N.V. (SWAN) regarding the proposed sale of the Spyker business to North Street Capital.

Brendan O’Toole, founder, managing director and co-owner of CPP, said: ”Although a February 2011 Memorandum of Understanding between CPP and Spyker’s owner, Swedish Automobile, lapsed in June 2011, we have remained patient and discussions have continued. Until we are informed that that Swedish Automobile is no longer willing to discuss the Spyker sale, we are still keen to progress our proposed acquisition.”

If Spyker is acquired by another entity, CPP will continue to offer its support in future engineering programmes, body and chassis production, and final trim and assembly of Spyker models. CPP has unique knowledge and experience of the current model line-up, and its purpose-built assembly facility in Coventry is ready to immediately ’switch on’ production of the new flagship Spyker C8 Aileron supercar.

CPP recently announced plans to consolidate its operations at an all-new Browns Lane, Coventry engineering and production facility from 2014. Whether or not CPP concludes its acquisition of Spyker or remains the production and assembly partner for Spyker under different ownership, CPP’s Browns Lane redevelopment plans will be unaffected. The proposed new vehicle assembly facility – one of a number of CPP operations to be consolidated at the Browns Lane site from 2014 – will produce the fully-homologated road-going variant of the next generation all-terrain supercar, the Bowler EXR, and the recently-announced new Jensen Interceptor. CPP is also in advanced stages of discussions regarding further ultra-low volume vehicle engineering and production projects.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.