Klicka på Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package nästa gång du nätshoppar om du vill ha den körgladaste och mest dynamiska storsuven från Porsche. Med 739 vilda hästar under huven gör Cayenne Turbo E-Hybrid 0–100 km/h på 3,7 sekunder och toppar 295 km/tim.
Systemeffekten åstadkoms genom att förena en 599-hästars dubbelturbo-V8 med en elmotor som levererar 176 hästkrafter. Tillsammans ger de ett vridmoment på 950 Nm.
El-räckvidden har förbättrats till 82 km genom att utöka batterikapaciteten till 26 kWh. Med hjälp av en kraftfullare ombordladdare på 11 kW går det snabbare att ladda batteriet. 0–100 procent tar mindre än två och en halv timme.


Avancerad adaptiv luftfjädring
Adaptiv fjädring är lösningen för att kombinera bekväm vardagsåkning med dynamisk aktiv körning med en och samma bil. Luftfjädrarna har dubbla kammare och tvåventilsteknik som gör det möjligt att justera fjädringens kompression och retur var för sig. Det ger både bättre komfort och större spännvidd mellan körlägena Comfort och Sport Plus.
Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) är standard i Cayenne Turbo E-Hybrid och fördelar kraften mellan individuellt mellan hjulen. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och bakaxelstyrning finns som tillval.
Toppmodellerna Cayenne Turbo E-Hybrid och Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé känns igen på större luftintag fram som accentueras av högglanssvarta ”airblades”. Skärmbreddarna och den bakre stötfångaren lackerade i bilens färg. Andra utmärkande detaljer är två dubbla ändavgasrör i turbospecifk design samt rödlackerade bromsok.

Ännu bättre prestanda med GT Package
Crème de la crème i Cayenne-familjen är Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package som utrustats med komponenter från prestandamodellen Cayenne Turbo GT som slutat säljas på många marknader på grund av skärpta utsläppsregler.
I GT Package ingår chassi- och kontrollsystem (inklusive luftfjädringen) från Turbo GT. Karossen är sänkt med tio millimeter och GT-specifika pivotlager ökar cambern på framaxeln med 0,58 grader. Keramiska bromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), ingår i GT-paketet.
Som tillval finns prestandadäck till GT Design-fälgarna på 22 tum, PDCC och bakaxelstyrning.

På utsidan utmärker sig GT-paketet med en front med svarta detaljer, svarta skärmbreddare, kolfiber-sideplates på takspoilern, centralt placerade ändavgasrör i titan samt en bakre diffusor i kolfiber. Taket är också gjort av lättviktskolfiber.
GT-paketet förbättrar 0-100 km/h-tiden med 0,1 sekund. Toppfarten är 305 km/h.
Priser Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid
Cayenne Turbo E-Hybrid kan redan beställas – priserna börjar på 1 870 000 kronor för den vanliga suvkarossen och coupéversionen kostar från 1 910 000 kronor. Cayenne Turbo E-Hybrid GT Package börjar på 2 210 000 kronor.
Se även: Video: Förnuft & Känsla hoppar långt med Porsche Cayenne Turbo GT