Hoppa till innehåll

Årets final i bilreklamfilm – rösta!

Årets final i amerikansk fotboll – Super Bowl – avgjordes i söndags. Det innebar att hela det amerikanska folket samlades framför TV-apparaterna och tittade på årets höjdpunkt – alla reklamfilmerna från bilindustrin. Här har vi samlat de bästa filmerna som förhandsvisades samt de som hölls hemliga fram till finalmatchen.

Årets final i bilreklamfilm – rösta!
Nu är det dags för den största idrottshändelsen i USA på hela året – Super Bowl. I pauserna visas bilreklam som kostar fyra miljoner dollar för 30 sekunder.

I söndags, i MetLife Stadium i East Rutherford i New Jersey, spelades den 48:e finalen i Super Bowl. För första gången utomhus på konstgräs i en delstat med vinterklimat, vilket var tufft vid kall väderlek för Seattle Seahawks och Denver Broncos.

Super Bowl är en idrottslig höjdpunkt på året men också en familjehelg där vänner och släkt samlas för att grilla och umgås. Dessutom är det en inofficiell final för bilindustrin som under många år tävlat med varandra om vilken reklamfilm under Super Bowl som ska bli mest omtalad och uppskattad.

Antalet TV-tittare under Super Bowl uppskattas till cirka 110 miljoner, vilket förstås förklarar de astronomiska summorna som reklamköparna får betala. Snittpriset för en 30 sekunder lång reklamfilm under Super Bowl är fyra miljoner dollar, 28 miljoner kronor. Nedan har vi listat reklamfilmerna från bilindustrin, de som är kända så här långt.

 

Volkswagen fick till en riktig fullträff förra året med sin Star Wars-inspirerade film. Det här året väljer VW en helt annan infallsvinkel där man framhåller hållbarheten i sina bilar. Som vi ser handlar det om vingar…

 

 

Highlander finns med på ett hörn i Toyotas reklam under Super Bowl men det handlar mest om ”The Muppets”. Handlingen är rätt skruvad men vad annat var att vänta när de tokiga dockorna tillåts spela ut hela sitt register.

 

 

Att det här är Maseratis första reklamfilm under Super Bowl behöver inte sägas. Men Maserati Ghibli tillhör ”familjen” Fiat-Chrysler och det är också i det amerikanska som filmen har sin tyngdpunkt. Annorlunda, och med en tydlig udd mot andra premiummärken som vuxit sig feta och nöjda (Audi, BMW och Mercedes).

 

 

Ford Mondeo heter Fusion i Nordamerika och i den här filmen vill man göra något ovanligt – i bokstavlig mening. Fords skådespelare hävdar att det här aldrig gjorts förut i en reklamfilm, med glimten i ögat. Titta själv och gör din egen bedömning om budskapet var så genialt som Ford tänkt sig.

 

 

Audi väljer att hålla fram sin nya modell A3 Sedan, som säkert passar jänkarna som ett nytt alternativ under A4. Audi har varit flitiga med sina reklambudskap och det här är sjunde året i rad som man deltar under Super Bowl.

 

 

Jaguar har haft en del roliga filmer på sistone och bland annat skojat med Mercedes reklamfilm om luftfjädringen i S-klass. Jaguars film framhåller det unikt brittiska och det är faktiskt första gången som Jaguar väljer att köpa utrymme under Super Bowl.

 


 

Hyundai har också satsat stort på Super Bowl genom åren och den här gången har man med två filmer. Filmerna har helt olika karaktär och riktar in sig på olika målgrupper – vilket nog är klokt om man vill utnyttja sina åtta miljoner dollar.

 


 

Chevrolet avstod från att vara med under Super Bowl förra året, vilket väckte stor uppståndelse. Men i år är Chevrolet tillbaka igen och man har två filmer, varav en var hemlig innan finalen. Den film som hamnat på nätet beskriver dragförmågan hos Silverado, den pickup som under alla år kämpat för att bli lika populär som Ford F-150.

Chevrolets andra film som visades första gången vid finalspelet har en helt annan karaktär. Ett ovanligt tema som GM fick mycket beröm för redan under söndagen.

 

 

En av de mest uppmärksammade reklamfilmerna under Super Bowl, i modern tid, gjordes av Chrysler 2011. Rapparen Eminem och staden Detroit hade huvudrollen i den mycket känslosamma filmen om bilstaden som aldrig ger upp, hur illa det än kan tyckas vara (se den i rutan ovan).

Den följdes upp 2012 med en film där Clint Eastwood hade huvudrollen. I båda fallen lyckades Chrysler hålla sina filmer hemliga fram till Super Bowl och så är det även i år.

Fiat och Chrysler köpte tre utrymmen för sina reklamfilmer under Super Bowl. Som vanligt berättar man ingenting om innehållet. Men ryktet att Bob Dylan skulle spela en huvudroll visade sig stämma, se filmen i rutan nedtill.

Förutom bilindustrin är det förstås flera andra företag som köpt reklamutrymme, däribland svenska H&M som lät David Beckham göra reklam för underkläder. Använd fältet för kommentarer nedan för att lägga din röst på den reklamfilm som var bäst.

 

Källa: Super Bowl Ad Chart: Who’s Buying What in Super Bowl 2014

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.