Hoppa till innehåll

Superkombin Ferrari FF

Ännu en kompakt mittmotorsportbil befriad från bagageutrymme och komfort? Nix. Nya Ferrari FF är nästan fem meter lång, fyrhjulsdriven kombi med fyra sittplatser. FF-siffrorna är skrämmande. Vid 8.000 varv ger den 660 hästkrafter. Lika mycket som Ferrari Enzo! På 2.300 meters höjd, så långt norrut man kan komma bland de italienska Dolomiternas spetsiga snöklädda alptoppar […]

Ännu en kompakt mittmotorsportbil befriad från bagageutrymme och komfort? Nix. Nya Ferrari FF är nästan fem meter lång, fyrhjulsdriven kombi med fyra sittplatser.

Superkombin Ferrari FF

FF-siffrorna är skrämmande. Vid 8.000 varv ger den 660 hästkrafter. Lika mycket som Ferrari Enzo!

På 2.300 meters höjd, så långt norrut man kan komma bland de italienska Dolomiternas spetsiga snöklädda alptoppar möter vi en helt ny Ferrari – superkombin Ferrari FF.

Det känns som om flopprisken är tämligen hög här. Är det fortfarande en Ferrari?
– Jag vet. Var själv orolig för detta. Men svaret på frågan måste bli "I allra högst grad". Jag kallade Porsche Panamera för ett högfartståg när den kom. FF är fortfarande en väldigt sportig bil. Trots storlek, vikt, fyra sittplatser och fyrhjulsdrift. En lätt bisarr mix av herrgårdsvagn, superbil och traktor.

Superkombin Ferrari FF

Fredrik har kört Ferrari FF. Läs mer i auto motor & sport nummer 9-2011.

Ferrari för direkt tankarna till varvvilliga V-motorer. Vad finns under huven på FF?
– Monterad strax bakom framaxeln finns en 6,26 liter stor direktinsprutad V12:a med 65 grader mellan cylinderbankarna. En kortslagig motor (94×75,2 mm) som bjuder på en spännande mix av explosivitet och våldsam råstyrka.

Men hur stark är den då?
– Förlåt, jag drar ut på det för siffrorna är skrämmande. Vid 8.000 varv ger den 660 hästkrafter. Lika mycket som Ferrari Enzo! Det maximala vridmomentet är 683 newtonmeter vid höga 6.000. Vilket inte innebär att motorkaraktären är spetsig. V12:an ger maffiga 500 Nm redan strax över tomgång. Omnipotent är väl det enda ord som kan beskriva denna best.

Hur är den att köra?
– Ferraris första fyrhjulsdrivna bil. Som dessutom är 4.907 millimeter mellan nos och akter. Är den klumpig? Är den överviktig? Är den en överjäst gubb bil? Gamla 612 Scaglietti var ju inte så lite lufsig. Nix. FF rör sig som en 599:a. Fast med ännu mera power!
Fyrhjulsdriften är det smartaste system jag sett. De viktigaste hårdvarukomponenterna väger bara runt 30 kilo och systemet används bara när den behövs. Det sista kommer få fyrhjulsdriftens fantaster att reagera med skepticism. Faktum är att det fungerar extremt bra. Känslan i bilen är strikt tvåhjulsdriven med superrespons vid styrning, inbromsning och kurvtagning. Samtidigt som drivgreppet är lika maffigt som i en permanent fyrhjulsdriven bil.
4RM som systemet heter är för avancerat för att förklara här. Vi tittar närmare på det i nästa nummer av auto motor & sport som har en omfattande provkörning av FF.

Superkombin Ferrari FF

Ferraris första fyrhjulsdrivna bil är 4.907 millimeter lång. Är den klumpig? Nix, FF rör sig som en 599:a – fast med ännu mera power!

Vilka är de största konkurrenterna?
Porsche Panamera och Aston Martin Rapide. Bägge kommer att få enorma problem med den här nya Ferrarin. Möjligen med undantag av nya Panamera Turbo S. Ferrarin bär med sig en prislapp med skrämmande många siffror på. 279.000 € ink. moms. Om den inte avskräcker dig finns få bärande argument för att avstå detta vrålåk.

Beskriv bilen med ett enda ord?
– Herre djävlar!

Det var ju två ord?
– Ja, det behövs minst två. Den är nästan dubbelt så fet som något annat just nu.

• Läs en längre provkörning av Ferrari FF i auto motor & sport nummer 9-2011, i butik onsdagen den 20 april.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.