Hoppa till innehåll
Recharge

Svenskt kolfiberbatteri lagrar energi i karossen – spar vikt

Forskare på Chalmers har utvecklat världens styvaste batteri som kan fungera som både kaross och battericell samtidigt. Vilket spar mycket vikt.

– Vi har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som är styvt som aluminium och tillräckligt energitätt för att kunna användas kommersiellt. Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt, säger Chalmers-forskaren Richa Chaudhary.

Kolfiberbatteriet är tänkt att användas till elflygplan, fartyg, datorer och bilar och fungerar även som bärande konstruktion. Det spar vikt och därmed minskar energiförbrukningen.

Kolfiberbatteri med katoder.
Elektrodmaterialet är multifunktionellt och fungerar som såväl förstärkning som elektrisk ledare och aktivt material. På bilden har tunna strömtilledare anslutits till elektroderna. Den positiva elektroden är belagd med litiumjärnfosfat. Foto: Henrik Sandsjö / Chalmers tekniska högskola

Även om forskarna på Chalmers menar att batteriet skulle kunna sättas i produktion har det ännu en stor nackdel: energitätheten är endast 30 Wh/kg – mindre än en tiondel av vad vanliga bilbatterier (litiumjon) har.

En forskare håller en bit silikon. (AI text)
En strörre kolfiberstruktur som kan laddas med eFoto: Henrik Sandsjö / Chalmers tekniska högskola

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.