I slutet av förra året fick läskeblasktillverkaren PepsiCo och dotterbolaget Frito-Lay sin första leverans av ellastbilen Tesla Semi. Nu har den amerikanska organisationen North American Council for Freight Efficiency (NACFE) undersökt hur de nya ellastbilarna fungerar i verkligheten.
36 stycken ellastbilar används 12 timmar om dagen av Pepsi och Frito-Lay för lokala transporter i Kalifornien. De kör i genomsnitt 16 mil per dag. Tre Tesla Semi används för längre transporter upp till 70 mil.
Enligt NACFE drar Tesla i snitt 1,7 kWh per engelsk mil, vilket motsvarar 10,6 kWh per mil. Det är något lägre än Teslas egna uppgifter som talar om en förbrukning på 2,0 kWh per engelsk mil (12,4 kWh/mil)
Tesla uppger en räckvidd på 80 mil för Semi. De transportansvariga hos PepsiCo som NACFE talat med bekräftar att Semi lämpar sig för längre transporter.
Vi kan anta att de positiva erfarenheterna gör att PepsiCo vill utöka sitt stall av Tesla Semi, men de får vackert vänta efter som den storskaliga produktionen inte kommer i gång förrän nästa år enligt Elon Musk.
Misstänkt klon fångad på bild

På X (tidigare Twitter) sprids bilder av en maskerad lastbil på ett flak som tydligt liknar Tesla Semi. Enligt obekräftade uppgifter i flera medier handlar det om en eldriven lastbil från den kinesiska tillverkaren JAC som nyligen etablerade sig på den svenska marknaden. Bakom JAC står bland annat Volkswagen.
Lastbilarna är mycket lika, men den kinesiska klonen verkar ha antingen ett fönster eller kanske en solpanel precis ovanför vindrutan.