Hoppa till innehåll
Recharge

Skadestånd till Teslaägare efter uppdatering – tillverkaren fälld i domstol

135.000 kr var i skadestånd från Tesla för förlorad laddeffekt och räckvidd efter en mjukvaruuppdatering.

Wiggo Björck

Teslas lösning med trådlösa uppdateringar över nätet, eller OTA (Over The Air) som det också kallas, var tidigt en av tillverkarens unika konkurrensfördelar. Sedan dess har allt fler tillverkare tagit efter.

Nu kommer dock ett bakslag för Tesla i vårt grannland Norge. Tillverkaren har fällts av en norsk domstol för en uppdatering som rullades ut för drygt två år sedan till Model S och Model X med 85 kWh-batteripaketet, som såldes 2013–2016, skriver Nettavisen.

Ägare av dessa larmade om att den beräknade räckvidden som visades i deras bilar plötsligt blivit betydligt kortare efter uppdateringen. Dessutom hade Tesla strypt bilarnas maximala DC-laddeffekt vilket gav trögare snabbladdning.

Det var inte bara inbillning. Enligt Tesla gjordes ändringarna i uppdateringen, som var tillfälliga, för att ”skydda batteriet och förbättra livslängden”. Enligt tillverkaren kunde detta dock bara förkorta räckvidden för ”en liten andel ägare”.

Det visade sig vara mer än 30 Teslaägare i Norge som lyckades dra Tesla Norway AS inför rätta på grund av den försämrade räckvidden och snabbladdningen. Nu har alltså domstolen gett bilägarna rätt och dömt Teslas norska generalagent att betala ett skadestånd på 136.000 norska kronor (omkring 135.000 SEK) per bil senast 31 maj.

Domen kan överklagas av Tesla senast 17 juni. Nettavisen noterar att det sålts uppåt 10.000 exemplar av de omfattade modellerna i Norge, och eventuellt kan Tesla bli skyldiga att betala skadestånd till ägarna av samtliga av dessa. I sådant fall kan slutnotan för uppdateringen landa på 1,35 miljarder kronor för Tesla bara i Norge.

En överklagan från Tesla verkar sannolik, menar sektionschefen för Oslos polisdistrikt, Pia Weber Mink, som Nettavisen talat med.

– Då motparten inte lämnat in något svar är detta en frånvarodom. Det innebär att den med stor sannolikhet överklagas av dem, säger sektionschefen Pia Weber Mink till tidningen.

Tesla ska för sin del inte ha velat kommentera saken, tillägger man.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.