Hoppa till innehåll

Toyota har fått ordning på "skenande bilar"

Över 4.000 Toyota-ägare i USA har fått sina bilar undersökta efter att de anmält fel på gaspedalen. I inget fall har Toyota kunnat hitta något elektroniskt fel som förklarar klagomålen – som för övrigt minskat med 80 procent sedan i april. James Sikes och hans Prius toppade alla nyhetsprogram i början på mars när han […]

Över 4.000 Toyota-ägare i USA har fått sina bilar undersökta efter att de anmält fel på gaspedalen. I inget fall har Toyota kunnat hitta något elektroniskt fel som förklarar klagomålen – som för övrigt minskat med 80 procent sedan i april.

Toyota har fått ordning på "skenande bilar"

James Sikes och hans Prius toppade alla nyhetsprogram i början på mars när han berättade om sin Toyota som ”skenade” upp till 150 km/h trots att han stod på bromspedalen. Först när en polisbil ingrep lyckades Sikes få stopp på sin Prius. Se nyhetsinslaget från CNN på YouTube genom att klicka på bilden. Inga fel gick att finna på bilen, trots att både Toyotas tekniker och myndigheterna undersökte bilen.

Uppmärksamheten kring Toyotas "skenande bilar" var stor i början på året och det mediala drevet i USA kände vittringen av en riktigt stor skandal. Toyota och amerikanska myndigheter fick ta emot tusentals klagomål från bilförare som upplevt hur deras bil plötsligt accelererade utan anledning. Uppmärksamheten påverkade också Toyotas försäljning som sjönk samtidigt som resten av marknaden har ökat under 2010.

Under senare delen av våren och försommaren minskade intresset kring Toyotas bekymmer men företaget har jobbat vidare med att återkalla och åtgärda gaspedaler (för att minska risken för att mekanismen ska kärva), byta ut golvmattor, programmera om bromsstyrningen hos Prius samt även ändra programmeringen av ESP-systemet på Land Cruiser.

Under måndagen, 4 oktober, redovisade Toyota hur långt man kommit i arbetet i USA där 80 procent av de cirka 2,3 miljoner berörda bilarna (i USA) fått sin gaspedal ombyggd. 86 procent av alla Prius är omprogrammerade och 58 procent av de 5,4 miljoner Toyota och Lexus som berörts har fått sina golvmattor säkrade eller utbytta. Eftersom Toyota/Lexus inte kan tvinga bilägarna att uppsöka verkstad och åtgärda sina bilar får man vänta tills nästa servicetillfälle och utföra resterande modifieringar. Totalt i världen har nio miljoner bilar återkallats.

Toyota har fått ordning på "skenande bilar"

Det fanns en viss risk för kärvande rörelse på en del av de gaspedaler som Toyota använt. De berörda bilarna har återkallats och fått utfört en justering som förhindra framtida problem.

Företaget noterar också att klagomålen som handlar om "skenande bilar" minskat med 80 procent sedan april 2010. Utan att säga det rakt ut skulle man kunna läsa in mellan raderna att Toyota antyder ett samband mellan medias uppmärksamhet och antalet anmärkningar. Av de 4.200 bilar som Toyotas ingenjörer undersökt har det inte konstaterats något fall av fel på elektroniken.

Toyota och Lexus inför ett system som ska göra att trottelspjället stängs automatiskt när bromsen aktiveras. Nästan alla nya Toyota och Lexus i USA har detta system standardmonterat under slutet av 2010.

Problemen är dock inte över för Toyota och Lexus. Dels återstår det mödosamma arbetet att återställa förtroendet hos den amerikanska allmänheten, som tidigare placerat företaget på piedestal och hyllat dess höga driftsäkerhet. Under hösten fortsätter den juridiska processen där en stor grupp bilägare stämt Toyota för en olycksrisk som man anser vara väl känd internt.

Toyota har hela tiden hävdat att man inte kände till kvalitetsproblemen förrän de uppenbarade sig med början under hösten 2009. Men intern mailkonversation som läckt ut till media visar att högt uppsatta chefer i USA redan i juli 2007 kände till att gaspedaler kunde fastna i golvmattor. I mailen närmast skryter cheferna om hur duktiga de varit i att tysta ner saken och undvika de stora kostnader det skulle inneburit att återkalla bilarna.

Nyligen kom också en stämningsansökan från försäkringsbolaget Allstate Insurance mot Toyota, en ovanlig åtgärd då tvister mellan försäkringsbolag och biltillverkare brukar göras upp utanför domstolarna. Allstate Insurance hävdar att felen på Toyota-bilarna orsakat minst 725 olyckor i USA med 304 skadade och 18 dödsfall.

Toyotas pressrelease, som bland annat innehåller mer information om kvalitetsarbetet, går att läsa som pdf-fil genom att klicka här.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.