Hoppa till innehåll
Recharge

Toyota Hilux BEV officiell – överraskande kort räckvidd

Nionde generationens Toyota Hilux kan drivas med el, vätgas eller diesel. Elversionen har tyvärr flera begränsningar.

Men frågan är om den eldrivna versionen är en lika given framgång? Hilux BEV kommer i början av 2026 och får ett batteripaket på 59,2 kWh som har anpassat till bilens ramkonstruktion. Det ger bara en räckvidd på 240 km enligt WLTP.

Eldrivna Toyota Hilux BEV får lasta 715 kg (preliminärt) och dra släp upp till 1 600 kg. Dubbelhytt och fyrhjulsdrift är standard.

Toyota Hilux BEV 2026 bakifrån
Att köra elektrisk är en uppoffring i räckvidd, maxlast och dragförmåga. Foto: Toyota

Den som hellre vill köra på vätgas får vänta till 2028.

Toyota Hilux Hybrid 48V 2026
Mildhybriden har en något annorlunda front. Foto: Toyota.

3,5 tons dragvikt med mildhybrid

Samtidigt med Hilux BEV lanseras den dieseldrivna mildhybriden Hilux Hybrid 48V. Drivlinan introducerades redan i den åttonde generationen med modellår 2025.

Systemet består av en 2,8-liters turbodieselmotor, som kan köras på HVO100, och ett 48V litiumjonbatteri placerat under baksätet.

Mildhybriden får lasta ett ton och dra 3,5 ton.

Toyota Hilux BEV förarbmljö
Elservo och dubbla 12-tumsskärmar är två nyheter i hytten. Foto: Toyota

Nytt med el-servo

Den nionde generationen är helt ny på utsidan och i kupén. På instrumentbrädan finns dubbla 12-tumsskärmar. En annan nyhet är elektrisk servostyrning som ska ger mer direkt respons och enklare manövrering.

Några prisuppgifter finns ännu inte.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Toyota

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.