Mycket är sig likt när den nionde generationen av Toyota Hilux presenteras, likt men förbättrat. Hilux är en stegvis evolution av ett globalt framgångskoncept.
Men frågan är om den eldrivna versionen är en lika given framgång? Hilux BEV kommer i början av 2026 och får ett batteripaket på 59,2 kWh som har anpassat till bilens ramkonstruktion. Det ger bara en räckvidd på 240 km enligt WLTP.
Eldrivna Toyota Hilux BEV får lasta 715 kg (preliminärt) och dra släp upp till 1 600 kg. Dubbelhytt och fyrhjulsdrift är standard.

Den som hellre vill köra på vätgas får vänta till 2028.
Läs även: PROV: Toyota Hilux GR Sport– ingenting är omöjligt

3,5 tons dragvikt med mildhybrid
Samtidigt med Hilux BEV lanseras den dieseldrivna mildhybriden Hilux Hybrid 48V. Drivlinan introducerades redan i den åttonde generationen med modellår 2025.
Systemet består av en 2,8-liters turbodieselmotor, som kan köras på HVO100, och ett 48V litiumjonbatteri placerat under baksätet.
Mildhybriden får lasta ett ton och dra 3,5 ton.
Läs även: PROV: Ford Ranger PHEV – lika användbar med eldrift

Nytt med el-servo
Den nionde generationen är helt ny på utsidan och i kupén. På instrumentbrädan finns dubbla 12-tumsskärmar. En annan nyhet är elektrisk servostyrning som ska ger mer direkt respons och enklare manövrering.
Några prisuppgifter finns ännu inte.
Läs även: PROV: Toyota Land Cruiser 250 i Afrika – tuff, trygg och äventyrlig