Hoppa till innehåll
Recharge

Vi kör Hyundai Ioniq 9 – ”bekväm och härligt tyst”

Vi har kört Hyundai Ioniq 9 krokiga vägar i Uppland. Intrycket är positivt. ”Den här vill man åka långt i”.

Fotoreporter Magnus Fröderberg ger en rapport från fältet.

Hej, var är du idag och kör?

– Jag har tagit mig till grannorten Bro och Lejondals slott där Hyundai visar upp sitt nya flaggskepp Ioniq 9 för journalister och bilhandlare. Vi har kört en sträcka till Skokloster slott på stora och små landsvägar och motorväg.

Hyundai har ansträngt sig för att inte Ioniq 9 ska ge ett klumpigt intryck. De pixelformade lyktorna är typiskt för Hyundai. Foto: Magnus Fröderberg

Vad har du att säga om Ioniq 9?

– Den är nära släkt med Kia EV9, men har en mer elegant formgivning där man försökt dölja storleken med linjer som går samman i aktern, som på en båt. Ioniq 9 har ett större batteri än EV9 (110 kWh netto mot 99 kWh) och mer ljudisolering.

– Ioniq 9 säljs i en Performance-version med 430 hästkrafter i stället för 308 hästar. I standardmodellen är det en motor på 70 kW fram och 160 kW bak. Performance har dubbla 160 kW-motorer. Det finns också en framhjulsdriven variant med 160 kW (215 hk).

Tre Ioniq 9 i olika vinklar utanför Lejondals slott.
De eleganta linjerna passar miljön på Lejondal slott i Bro. Foto: Magnus Fröderberg

Vilken version har du kört?

– Vi körde Performance-modellen och den rörde verkligen på sig i sport mode, men man tröttnar rätt snabbt på det. Dessutom är fjädringen för mjuk för hårdkörning. Det finns adaptiva stötdämpare baktill, men det är mest för nivåreglering när man lastar tungt. Jag tror de flesta väljer den vanliga fyrhjulsdrivna versionen på 315 hk. Å andra sidan är prispåslaget för Performance bara 20 000 kronor.

Vad kan du säga mer om körintrycken?

– Det är ett stort och bekvämt skepp. Mest slående är hur tyst det är. Däcken hörs knappt i motorvägsfart. Det finns aktiv brusdämpning som hjälper till. Det är mest lite vindbrus som hörs i högre fart.

– Det finns ingen luftfjädring, men bilen är ändå skön att köra och åka i. Stolarna är bekväma. Det är helt klart en bil som lockar till långväga resor.

Benutrymma på mittenraden
Det finns massor av plats i fram- och mellansätena. Foto: Magnus Fröderberg
Snurrbar stol
Snurrbara fåtöljer kan vara trevligt om fyra ska fika. Foto: Magnus Fröderberg

Känns den stor?

– Ja, men inte besvärande stor. Och i kupén är det härligt gott om plats. Om man väljer den sexsitsiga versionen får man snurrbara fåtöljer i mittraden. Det är kanske mest en gimmick, men det kan underlätta om man ska skjutsa äldre personer. Det går också att välja till ännu bekvämare kaptensstolar som man nästan kan ligga raklång i.

Och den tredje sätesraden?

– Jag lyckades locka konkurrenten Fredrik Sandberg från Elbilen att prova det helt frivilligt. Han fick plats med både huvud och knän utan att klaga.

Utrymme tredje raden
Jodå, en fullvuxen person får plats med huvud och knän på tredje raden. Foto: Magnus Fröderberg

Drar bilen mycket?

– Det blir både ja och nja på den frågan i dubbel bemärkelse.

Va?

– Jo, elförbrukningen tycks inte sticka i väg så farligt för sin storlek. Vi körde betydligt mer aktivt än normalt och ändå låg vi på drygt 21 kWh per 100 km. Den fyrhjulsdrivna versionen får dra släp upp till 2 500 kg. Den bakhjulsdrivna får dra 1 600 kg.

Frunk Ioniq 9
Funk finns, men den är lite klurig att komma åt. Foto: Magnus Fröderberg

Har du något negativt att säga om Ioniq 9?

– Bara småsaker som att Performance-versionen borde ha adaptiva dämpare runt om, att det är onödigt krångligt att öppna frunken och det hade suttit fint med 22 kW hemmaladdning. Det är också lite konstigt att man måste åka till Ionity för att ladda mer 350 kW. På andra ställen kan man maximal komma upp till omkring 230–250 kW.

Något oväntat positivt om Ioniq 9?

– USB-C-uttagen ger 100 watt vardera. Det innebär att flera passagerare kan driva sina bärbara datorer samtidigt. Bra för en fotograf som jag som har massa saker att ladda.

Insynsskyddet placerat under lastgolvet.
Insynsskyddet kan gömmas under golvet. Smart! Foto: Magnus Fröderberg

Vad kostar en Ioniq 9?

Vi har fått de svenska priserna. Den bakhjulsdriva grundmodellen Essential med 620 km räckvidd kostar 759 900 kronor. Med fyrhjulsdrift och Advanced-paket är priset 839 900 kr. Lyxversionen Calligraphy kostar 874 900 kr. Den säljs också som Performance med 430 hk för 894 900 kr. Det skulle inte förvåna om det kommer en billigare variant framöver med mindre batteri, precis som med Kia EV9.

– Leasingpriserna för företag är mellan 5 595 och 6 594 kr per månad ex moms. Förmånsvärdena är relativt låga, mellan 6 701 och 8 431 kr per månad.

Det finns inga yttre likheter med koncernsyskonet Kia EV9 som har ett tuffare formspråk än Hyundai. Foto: Magnus Fröderberg

Skulle du köpa en Ioniq 9?

– Nej, även om jag gillar den är den onödigt stor för mig. Jag hoppas på en motsvarighet till Kia EV5, men gärna med högre teknisk nivå som 800-volts snabbladdning.

Förarmiljö Ioniq 9
Förarmiljön känns påkostad och det finns knappar och vred för de viktigaste funktionerna. Foto: Magnus Fröderberg

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Magnus Fröderberg

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.