Jens, du har tagit dig till Provence för att provköra nya Espace, spännande!
”Verkligen! Rutten går delvis genom Côte du Rhône och vi passerade förbi vindistriktet Chateauneuf-du-Pape men eftersom jag inte får köra Espace hela vägen hem kan jag glömma att köpa med mig något.”
Sluta, berätta lite om bilen istället.
”Nya Espace har klassiska Renaultlinjer. Man kan tydligt se släktskapet med Avantime och Vel Satis, men med ett mycket mer modernt formspråk. Renault har arbetat hårt på att ge bilen en exklusiv framtoning till ett överkomligt pris. Bra basutrustning med led-strålkastare och en 8,7 tum stor pekskärm kallad R-Link 2.”
Hur är den att köra?
”Jag körde toppversionen i går: en turbobensinare på 200 hästar kallad Initiale (premiärversion) som var fullpackad med godis. Idag blir det en av de modeller som är aktuella för Sverige: 1,6-liters diesel på 160 hästar – Sverige får endast 1,6-liters dieseln på 130 hästar med manuell låda och 160 hästar (med sexstegad duppelkopplingslåda. Jag fick även prova körprogramsväljaren Renault Multi-Sense som har adaptiv fjädring. Vilken komfort, säger jag bara!”
Fyrhjulsstyrningen då?
”Den funkar alldeles utmärkt. I snäva kurvor och låg hastighet styr den mot och i högre hastigheter och kurvor med mindre radie styr den med. Vändcirkeln är smidigt liten och enligt uppgift ska den vara 11,1 meter. Det är bra! Med Multi-Sense ändras också styrutslaget beroende på om man kör i komfort eller sport.”
Något annat av vikt?
”Framstolarna har massage! Nya Espace är en otrolig långfärdstransport och jag längtar verkligen ut på vägarna igen. Förarpositionen är härlig, materialvalen och linjespelen snygga och komforten underbar. Det finns några grejer att anmärka på men jag vill undersöka dem ordentligt så full rapport kommer i auto motor & sport 9/2015.”
Lada utvecklade hemlig familjebuss två år innan konkurrenterna