Att vara självsäker uppfattas positivt av de flesta. Men någonstans finns en hårfin gräns där den självsäkra attityden faller över till att bli stöddig och arrogant istället.
Kanske har Volkswagen passerat den gränsen efter höstens avgasskandal. Mottot ”Das Auto” – som alltid brukar avsluta Volkswagens reklamfilmer – har fått en annan innebörd efter avslöjandet att miljontals dieselbilar körts med olaglig programvara i sin motorstyrning. Det finns också otaliga skämt på nätet där olika personer skojar med Volkswagens självsäkra attityd som den enda biltillverkaren med förmågan att definiera vad en bil är.
Marknadsföring behövs och Volkswagen har inte dragit ner på den under hösten, snarare tvärtom eftersom man haft flera viktiga lanseringar. Den offensiven ska fortsätta men ”Das Auto” lär inte finnas med speciellt länge till. Enligt uppgifter som kommit fram från förra veckans chefsmöte i Dresden, där 2.000 ledare från hela VW-koncernen samlades, är det en mera ödmjuk profil som ska känneteckna framtida budskap till konsumenterna. Volkswagen brukar ha en liknande samling innan julledigheten varje år, men årets konferens fick av naturliga skäl en helt annan betydelse.
Mottot ”Das Auto” lanserades 2007 och var en del av koncernchefen Martin Winterkorns ambition att göra Volkswagen till störst, bäst och mest lönsamt inom bilindustrin till 2018. Men i Dresden deklarerade varumärkeschefen Herbert Diess att ”Das Auto” signalerar arrogans. Helt fel med tanke på att man misslyckades med att uppnå de amerikanska avgasreglerna och istället valde att fuska, även om det ännu är oklart hur vitt spridd kunskapen om detta fusk var.
Herbert Diess värvades från BMW i somras och kan se på både Volkswagen och det som hänt under hösten med ”fräscha ögon”. Numera ingår han i en företagsledning som till stora delar består av nya personer efter höstens omfattande omorganisation. 2016 blir året då detta ledarskap får visa vad det går för och leverera resultat. Även om höstens avgasskandal gett måttliga effekter på försäljningen behöver förtroendet byggas upp på nytt. Dags att kavla upp ärmarna och kasta slipsen, vilket man gjorde i Dresden!