Det kan tyska bilägarorganisationen ADAC svara på. De har satt Volkswagen ID.3 på långprov och kört mer än 10 000 mil.
Efter 2,5 år visar bland annat högvoltsbatteriet inga avvikelser – laddningshastigheten har ökat successivt genom kontinuerliga mjukvaruuppdateringar och dess nettokapacitet ligger på 93 procent efter 10 000 mil.
I rapporten framgår att man inte har sparat på krutet. För att nå 10 000 mil har testförarna hos ADAC ofta laddat testbilen till 100 procent på snabbladdningsstationer, där den fulladdade bilen direkt fått genomgå nästa test.
Testpunkter där Volkswagen ID.3 har briljerat är körning på långa avstånd samt den intelligenta ruttplaneraren för laddning längs vägen.
Ruttplaneraren tar hänsyn till den aktuella trafiksituationen och ser även till att planera in laddningsstoppen så att målet nås på kortast möjliga tid.
Mjukvaruuppdateringarna fick beröm för att ha förbättrat energiförbrukningen på korta sträckor och i vinterförhållanden mellan 0–5 °C. Mer testdata och ytterligare information (på tyska) kan ni läsa här.