
Volkswagens nya MQB-plattform ska utgöra basen för nästan alla koncernens modeller, från Polo upp till Passat. Utvecklingen har tagit fyra år och totalt ska över sex miljoner bilar byggas på plattformen fram till 2018.

Det viktigaste målet med plattformen är förstås att spara pengar. Men innan besparingarna blir tydliga krävs ytterligare investeringar fram till slutet av 2013.
”De kommande två eller tre åren blir spännande för oss. Under den tiden kommer vi att hålla tekniken för oss själva. Vi vill inte dela vår kompetens”, säger Michael Macht, styrelsemedlem i Volkswagen med ansvar för produktion till Autocar.
På kort sikt är MQB-tekniken alltså inte till salu – men på lång sikt är det inte omöjligt att Volkswagen bjuder ut plattformen till försäljning.
”På mellanlång eller lång sikt skulle vi kunna sälja tekniken. Vi ska titta på möjligheterna och utvärdera om det är rimligt”, säger Michael Macht.
Vilka tillverkare som skulle vara intresserade av MQB-plattformen är inte känt, men det är inte någon vild gissning att flera kinesiska tillverkare sneglar på Volkswagengruppens tekniker för att spara pengar på lång sikt.