Kampen mellan de tre stora hårdnade under 2013. När året skulle summeras i början av 2014 korade vi Toyota som världens största biltillverkare (9,98 miljoner bilar), med General Motors på andra plats (9,71 miljoner) och Volkswagen på tredje.
Men då surnade Volkswagen till och räknade om sina siffror. Försäljningschefen Christian Klinger gav noggrannare besked i början på februari – 9,73 miljoner bilar. Därmed segade sig VW förbi GM och knep andraplatsen.
Alla inblandade säger förstås att det alls inte spelar någon roll om man är störst eller ej. Men det är ingen hemligthet att sanningen är en helt annan, det gör mycket för ett företags självkänsla att kunna titulera sig störst i världen. Spänningen är därför olidlig när vi närmar oss avgörandet – vem blev störst 2014, har Volkswagen segat sig förbi Toyota?
Bilsalongen i Detroit smygöppnade under söndagskvällen och Volkswagen presenterade då konceptbilen Cross Coupe GTE. Samtidigt tog man tillfället i akt och redogjorde försäljningssiffrorna för 2014, först ut av de tre stora. Hela Volkswagen AG – med sina elva varumärken – levererade 10,14 miljoner fordon. Då ingår även kommersiella fordon samt lastbilar från Scania och MAN (sammanlagt 646.500 fordon). Lägg märke till VW använder två siffrors noggrannhet i decimalen den här gången.
Ökningen för VW Group jämfört med fjolåret blev 4,2 procent. Varumärket Volkswagen levererade 6,12 miljoner personbilar, Audi växte med 10,5 procent och levererade 1,74 miljoner bilar, Skoda gick för första gången över miljonstrecket och byggde 1,04 miljoner bilar. Även Porsche gick mycket bra och levererade 189.800 bilar, en uppgång med 17,1 procent. Seat har tidigare varit svarta fåret men fick äntligen en uppgång under 2014 med 390.500 bilar, en ökning med 10,0 procent.
Koncernchefen Martin Winterkorn satte för några år sedan upp delmålet att passera tio miljoner bilar, senast 2018. Det uppfylldes alltså fyra år innan utsatt tid. Ett annat mål var att passera Toyota och bli världens största biltillverkare, något man är på god väg att också uppnå. De senaste siffrorna från tredje kvartalet 2014 visade att VW låg endast 72.000 bilar från Toyotas nivå. Dessutom vill Volkswagen öka lönsamheten från nuvarande 2,3 procent till 6 procent, senast 2018.
Volkswagen har fortsatt att öka starkt i Kina, en region som Toyota inte haft det lika lätt i då många kineser bojkottat japanska varor efter bråket om Senkaku-öarna, som blossade upp på nytt under 2012–2013. Toyota ska släppa sina försäljningssiffror under slutet av januari.
Missa inte denna läsning
Toyota störst, Volkswagen ny tvåa och GM nere på tredje plats