
Renaults framgångar med sitt lågprismärke Dacia har inte lämnat Volkswagens någon ro. Ryktena om Dacias vinstmarginal på nio–tio procent har fått Volkswagens företagsledning att skruva på sig som maskar på en metkrok – sådan förtjänstnivå har Audi bara kommit upp i under sina bästa år.
Volkswagen har jobbat med ett eget lågprisvarumärke under flera år men arbetet har inte varit lätt. Att pressa priset ner mot 5.000–6.000 euro per bil är inte omöjligt men då blir det en extremt avskalad modell. Erfarenheter med Tata Nano i Indien – som inte alls sålt i de nivåer man hoppats på – visar att konsumenterna vill ha en ”riktig” bil.
Enligt Volkswagens utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser har man ännu inte bestämt sig för vilket namn som det nya varumärket får. Men design och konstruktion är nu ”påskriven” av VW:s företagsledning, vilket innebär att utvecklingsarbetet och förberedelserna för produktionen kommit långt.
Första modellen i Volkswagens nya och trettonde varumärke ska enbart tillverkas i Kina och främst säljas där. Men om modellen tas emot väl kan det bli export till Östeuropa, Sydamerika, Indien och Afrika.
Stämmer de uppgifter som cirkulerade under bilsalongen i Beijing får VW:s lågprismärke säkerhetskomponenter som låsningsfria bromsar och krockkuddar som standard, men i övrigt blir det mesta tillval för att hålla baspriset på en attraktivt låg nivå.
Volkswagen AG består idag av tolv varumärken: VW personbilar, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati (motorcyklar), VW:s kommersiella fordon samt lastbilstillverkarna Scania och MAN.
Eftersom arbetet med VW:s ”billigbil” dragit ut på tiden blir det ingen lansering under 2014, som man ursprungligen planerade. Istället är lanseringen av Volkswagens trettonde varumärke framflyttat till 2016.