
Tre modeller planeras
• Sedan, 55.000 kr
• Rymlig kombi, 65.000 kr
• Enkel mpv, 75.000 kr
Renault vill ha en bit av marknaden för lågprisbilar och startade Dacia, och Nissan är på väg att väcka varumärket Datsun till liv igen, denna gång som budgetmärke. Nu avslöjar Car att även Volkswagen planerar ett nytt märke som ska få bilköparna att välja en ny, billig bil istället för en begagnad. Priserna för Volkswagens nya sedanmodell hamnar på 55.000 kronor.
Priserna kan pressas eftersom bilarna ska byggas i Kina eller Indien tack vare Volkswagenkoncernens nya samarbeten. Dessutom används förstås VW-gruppens plattformar och teknik från Skoda Rapid och Seat Toledo.
Målgruppen för det nya budgetmärket är ”utvecklingsmarknader” som exempelvis Östeuropa och Sydamerika. Det är ännu inte klart om märket ska säljas i Sverige. Alla motorer ska klara Euro 6-reglerna. Standardutrustningen blir snål: abs-bromsar och airbags ska ingå, men luftkonditionering och telefonanslutning kostar extra.
Än så länge är det inte klart vilket namn Volkswagen ska välja för det nya budgetmärket, eller när bilarna börjar säljas, men enligt uppgifter till Car handlar det om ett helt nytt märke som inte tidigare använts. Projektet väntas få grönt ljus av styrelsen under vintern och produktionen kan komma igång 2014.


Förutom konkurrenterna Dacia och Datsun har Skoda, som en gång var VW-koncernens lågprismärke, höjt prisnivån. Det nya budgetmärket skulle eventuellt kunna konkurrera med Skoda på vissa marknader. Skodas svenska presschef Mikael Sandberg vill inte kommentera uppgifterna om ett budgetmärke innan det är bekräftat av Volkswagen, men han håller med om att Skoda har höjt prisnivån de senaste åren.
”Ja det har man ju gjort, samtidigt som vi har utökat modellutbudet. Superb och Yeti är en ny typ av bil som bryrer ny mark. Skoda är fortfarande en väldigt prisvärd bil i sin klass. Skoda ska vara ett val som ger mycket bil för pengarna”, säger han till auto motor & sport.
Har Skoda förändrat sin målgrupp de senaste åren?
”Ja, den har föräntsarts. Superb var vår biljett in på tjänstebilsmarknaden, där vi inte har funnits tidfigare. Vi satsar på nya modeller och nya segment och lockar nya målgrupper.”
