Hoppa till innehåll

Volvo C30 med eldrift klar för leverans

Volvos första seriebyggda elbil, C30 DRIVe Electric, börjar levereras under hösten. Den ska byggas i 250 exemplar och de första tio körs av Göteborg Energi. Räckvidden är som mest 15 mil. Volvo C30 Electric hänger med bra i stadstrafiken: den accelererar noll till 100 km/h på 10,5 sekunder och är snabbare än de flesta upp […]

Volvos första seriebyggda elbil, C30 DRIVe Electric, börjar levereras under hösten. Den ska byggas i 250 exemplar och de första tio körs av Göteborg Energi. Räckvidden är som mest 15 mil.

Volvo C30 med eldrift klar för leverans

Volvo C30 Electric hänger med bra i stadstrafiken: den accelererar noll till 100 km/h på 10,5 sekunder och är snabbare än de flesta upp till 50-60 km/h. Toppfarten anges till 130 km/h.

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan utsläpp, med en räckvidd på upp till 150 kilometer.

C30 DRIVe Electric visades första gången i somras och nu meddelar Volvo Personvagnar att den är klar för serieproduktion. En liten serie på bara 250 bilar visserligen, men den får stor betydelse för att ge konstruktörerna feedback om hur normalkonsumenten upplever att köra bil helt elektriskt. Det handlar om känslan att köra nästan ljudlöst, om att slippa växla och om det eventuella behovet av offentliga laddstolpar.

Volvo C30 med eldrift klar för leverans

Den eldrivna C30 laddas normalt från ett vanligt eluttag. Är batteriet helt tömt, tar laddningen cirka åtta timmar, men vid en snabbladdningsstolpe kan en halvtimme räcka för att ”tanka” till 80 procent av full kapacitet.

Bilarna i demonstrationsflottan är utrustade med avancerad mätutrustning. Det är viktigt för Volvo PV att ta till sig ytterligare kunskap om hur bland annat kör- och laddbeteenden påverkar batteriet och dess livslängd i elfordon.

Om Volvo C30 DRIVe Electric laddas med energi från förnybara källor kan körningen bli i det närmaste fri från koldioxidutsläpp. Räckvidden är upp till 15 mil på en batteriladdning.

En avsevärt längre sträcka än vad 90 procent av alla pendlare i Europa kör per dag. Bilen skulle kunna användas för daglig pendling av en normalfamilj, säger Lennart Stegland, som är chef för Volvo Personvagnars specialbilsdivision.

Elmotorn sitter i motorrummet, precis som på en konventionell bil. Volvo C30 DRIVe Electric drivs av ett litiumjonbatteri. Det laddas i ett vanligt eluttag. Ett helt urladdat batteri tar ungefär åtta timmar att ladda.

Bilen har en toppfart på cirka 130 km/h och accelererar från noll till 100 km/h på 10,5 sekunder.

Volvo C30 med eldrift klar för leverans

Bildskärmen på instrumentpanelen kan visa status för batteriet så att föraren kan planera körningen till nästa laddmöjlighet.

Elektricitet är väl lämpat som drivmedel för personbilar. Den överlägsna energieffektiviteten hos en elmotor jämfört med en förbränningsmotor talar för att elbilar kommer att bli allt vanligare i framtiden – i takt med att
bränslepriserna väntas öka och kraven på låga CO2-utsläpp hårdnar, säger Lennart Stegland.

Volvo C30 med eldrift klar för leverans

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.