Volvos amerikanska bilhandlare är betydligt gladare nu när det vet vad som väntar på andra sidan årsskiftet: nya XC90! Men det blir ändå en seg väntan då åtgärder man satt in hittills i år gett liten eller ingen effekt. Försäljningen fortsätter att minska i USA och under augusti blev nedgången 10,1 procent jämfört med samma månad förra året (4.961 bilar mot 5.519 i fjol).
Alain Visser, global marknads- och försäljningschef på Volvo Cars, berättade nyligen i en intervju hur man ska öka på den nordamerikanska marknaden. Men det blir givetvis nya Volvo XC90 som lockar in kunderna i början på nästa år och sannolikt kan bidra till att även de andra modellerna ökar. Volvo XC60 och S60 är de mest populära modellerna i USA just nu.
I Kina är det XC60 och S60L som säljer bäst och uppgången under augusti blev hela 42,5 procent (6.154 bilar). Uppgången i Kina under årets första sex månader var 34,3 procent så den fina kurvan uppåt visar inga tecken på avmattning. Under årets första åtta månader har det sålts 51.568 bilar i Kina som nu med god marginal passerat USA som Volvos största marknad (39.189 bilar i USA under samma period).
Den marknad som Volvo Cars kallar för Västeuropa (Sverige redovisas separat) ökade med 19,4 procent under augusti (8.918 bilar). Både Frankrike och Tyskland ökade med mer än 50 procent under augusti. De siffrorna kan putsas ytterligare i höst då den i Europa mest populära modellen – Volvo V40 – snart kan levereras med nya VEA-snåldieseln.
Den ansiktslyfta XC60 fortsätter att vara Volvos mest populära modell och sålde globalt 8.695 bilar under augusti (7.646 under samma månad i fjol). Hittills under 2014 har Volvo sålt 294.709 bilar (+ 9,2 procent) och allt pekar mot att helåret får en mycket fin totalsiffra, kanske den högsta någonsin.
Missa inte:
Försäljningschefen: ”Så här ska vi sälja Volvo XC90 i USA”