Volvo Cars har släppt försäljningssiffrorna för årets första sex månader – och totalt ökar Volvo med 9,5 procent. Här i Sverige är ökningen hela 20,2 procent. Marknadsandelen i Sverige blev 20 procent, jämfört med 14 procent för konkurrenten Volkswagen. Kanske blir det ändring när Volkswagen visar upp nya Passat?
Ännu viktigare är att Volvo fortsätter öka på den kinesiska marknaden. För perioden januari–juni blev ökningen 34,3 procent. Men sedan kommer de dåliga nyheterna.
Volvo fortsätter backa på USA-marknaden. Volvo har länge haft problem i USA och för ett år sedan skrev vi om hur USA-försäljningen minskade med hela 21 procent.
Volvo säljer varken V40 eller V70 i USA men sedan några månader finns V60 i modellprogrammet, något som uppmärksammas med en ny reklamfilm.
”Ärligt talat tycker jag att Volvo smält in för mycket de senaste åren. Vi måste stå ut som det unika varumärket, den idag enda kvarvarande skandinaviska biltillverkaren efter att Saab försvann från USA”, sade Alain Visser, global marknads- och försäljningschef på Volvo Cars, i en intervju i januari.
Så många bilar sålde Volvo
| Januari–juni | |||
| 2013 | 2014 | Förändring |
|
| Kina | 28.702 | 38.555 | 34,3% |
| USA | 32.578 | 29.331 | –10,0% |
| Sverige | 25.385 | 30.511 | 20,2% |
| Västeuropa* | 80.632 | 87.630 | 8,7% |
| Andra marknader | 41.820 | 42.986 | 2,8% |
| Totalt | 209.117 | 229.013 | 9,5% |
*) exklusive Sverige