Volvo har nu officiellt visat upp ES90, en eldriven premiumsedan som kombinerar lång räckvidd, snabb laddning och avancerad teknik.
Med en 800V-arkitektur, en räckvidd på upp till 70 mil, och snabbladdning som ger 30 mil på 10 minuter, tar ES90 sikte på premiumsegmentet.
auto motor & sport är på plats på lanseringen, och vår reporter Magnus Fröderberg kommer snart att dela med sig av sina första intryck och intervjuer från eventet.

Läs också: Bild på Volvo ES90 läckt – Volvos snyggaste bil någonsin?
Design – en blandning av lyx och modernitet
Volvo beskriver ES90 som en fastback-sedan, där aerodynamiska linjer möter högre markfrigång för bättre överblick av vägen.
Thor’s Hammer-strålkastarna och de C-formade LED-baklyktorna är tydliga designelement som knyter an till märkets DNA.
Interiört är det premiumkänsla rakt igenom, med panoramaglastak, Google-baserat infotainment, och ett Bowers & Wilkins-ljudsystem med 25 högtalare.
ES90 har även Volvos mjukaste och tystaste kupé hittills, tack vare avancerad ljudisolering och en ny generation luftfjädring med aktivt chassi.

Prestanda och teknik – snabbladdning på riktigt
Under skalet har ES90 800V-teknik, vilket innebär högre laddhastigheter och effektivare energianvändning.
- Räckvidd: Upp till 70 mil (WLTP)
- Snabbladdning: 10–80 % på 20 minuter vid en 350 kW snabbladdare.
- 10 min laddning ger 30 mil (WLTP)
Batterikapacitet:
- 92 kWh (Standard Range, RWD) – upp till 650 km WLTP.
- 106 kWh (Twin Motor och Performance, AWD) – upp till 700 km WLTP.
Performance-versionen av ES90 – för den som vill ha extra kraft:
- Twin Motor AWD med 500 kW (680 hk) och 870 Nm.
- 0–100 km/h på 4,0 sekunder.
- Max dragvikt: 2000 kg.
Framtidssäkrad laddning:
ES90 har stöd för bi-directional charging, vilket innebär att bilen i framtiden kan användas för att leverera el till hemmet, elnätet eller andra enheter. Funktionen är redan inbyggd i bilen men väntar på mjukvaruaktivering.
Läs också: Volvo ES90 får 70 mils räckvidd och kvick snabbladdning

Avancerad säkerhet med AI och Lidar
Säkerhet har alltid varit en central del av Volvo, och ES90 tar det ett steg längre. Bilen har en central NVIDIA DRIVE AGX Orin-dator, som bearbetar data från kameror, radar och sensorer i realtid.
- Lidar-teknologi från Luminar skapar en detaljerad 3D-bild av omgivningen och kan upptäcka objekt på längre avstånd än traditionella kameror och radar.
- Automatiskt förarövervakningssystem känner av om föraren tappar fokus.
- Sensorer för passagerare – bilen kan känna av om någon är kvar i bilen, ner på millimeternivå.
Svenska priset och tillgänglighet
Volvo ES90 kan beställas från och med idag, och konfiguratorn är nu öppen. Det svenska startpriset för bakhjulsdrivna ES90 Ultra är 929 000 kronor.
Vad tycker du om nya ES90? Är det en värdig utmanare i elbilsklassen? Kommentera nedan!