Den globala lanseringen av Volvos viktigaste elbil – EX60 – närmar sig. Den 21 januari kommer Volvo EX60 att visas upp för världspressen i Stockholm.
Vi har tidigare kunnat rapportera att det första exemplaret redan tillverkats i Torslanda-fabriken i Göteborg. EX60 tillverkas på SPA3-plattformen som är en vidareutveckling av SPA2 som användas för EX90.
Läs även: Volvo Cars vd: ”Om 10 år kommer alla bilar vara elektriska”
Ny batteriteknik rymmer mer energi
Vid en pressträff i USA-fabriken berättade Volvos teknikchef Anders Bell att EX60 kommer använda cell-to-body-teknik, rapporterar InsideEVs. Det innebär att battericellerna monteras direkt i underredet av bilen.
Det finns flera fördelar med cell-to-body-tekniken. Dels att det går att få plats med fler celler, eller att batteripaketet tar mindre plats. Dels att batteriet bidrar till att öka bilens vridstyvhet.
Läs även: Volvo XC90-ersättaren blir ”andra generationens hybrid”
EX60 får över 70 mils räckvidd
Volvo EX60 får längre räckvidd än dagens modeller. Det innebär mer än de 70 mil som Volvo ES90 erbjuder. Med tanke på BMW iX3 Neue klasse vore det inte konstigt om Volvo siktar på 80 mils räckvidd.
För att hålla nere kostnaderna och kunna använda olika kostsam batterikemi har Volvo EX60 stora prismatiska battericeller.
– Vi har standardiserat en formfaktor för celler, stora prismatiska, vilket gör att vi kan vara så heltäckande som möjligt när det gäller celler, säger Anders Bell till InsideEVs.
Han uppger också att Volvo EX60 kommer att säljas med två olika typer av batterikemi, men vill inte specificera vilka. Detta är ett sätt att kunna erbjuda en billigare version med kortare räckvidd utan att behöva konstruera olika batteripaket.
Läs även: KÖRINTRYCK: 80-milaren BMW iX3 – körglädje trots sin vikt