Prisnivån för nya Volvo XC90 blir högre än för den utgående modellen, men trots det tror Volvo att det finns köpare som är beredda att lägga ännu mer pengar på en ny XC90. På den kinesiska marknaden planeras en superlyxig version, skriver Autocar.
Lyxversionen av Volvo XC90 kan få fyra säten istället för fem eller sju, vilket ska ge en ”lounge-atmosfär”. Många kinesiska lyxbilsköpare anställer en chaufför som står för körningen och då blir baksätet desto viktigare.
Intervju: ”Volvo XC90 är i världsklass, vi slår knock på konkurrenterna”
”Gamla XC90 var tolv år gammal, nu pratar vi med en ny publik. Hittills har vi 6.000 förhandsbeställningar av XC90 och vi har inte ställt ut en enda bil för folk att provsitta eller provköra”, säger Lex Kerssemakers, chef för produktstrategi på Volvo.
Den lyxiga specialversionen ska enligt uppgift visas upp på bilsalongen i Shanghai, som är en av få bilmässor där Volvo kommer delta även i fortsättningen.
”Vi har en tydlig strategi för den här bilen. Vi har ett välkänt och respekterat varumärke i XC90 och vi vill se hur långt vi kan ta det”, säger Lex Kerssemakers till Autocar.
Läs också: Volvos tre Sverigepremiärer: XC90, V60 CC och V60 Polestar
Läs också: Zlatan tar emot sin Volvo XC90 av vd Håkan Samuelsson