Hoppa till innehåll

Volvos nya satsning i Kina – byter ut chefen

När bilköparna i Europa sviker måste Volvo sälja fler bilar i Kina. Här är mannen som ska pressa upp försäljningen på världens viktigaste bilmarknad.

Volvos nya satsning i Kina – byter ut chefen
Försäljningen i Kina måste öka när Europasiffrorna blir allt sämre.
Volvos nya satsning i Kina – byter ut chefen
Lars Danielson har bland annat varit med och byggt upp Volvofabriken i Chengdu.

Volvo har det kämpigt i Kina. Bästsäljaren är långversionen av S80, som hamnade på plats 216 i försäljningsstatistiken 2012 – och som dessutom backade med 42 procent jämfört med 2011. Även Stefan Jacoby var kritisk mot Volvo PV:s satsning i Kina när han var vd.

Men nu tar Volvo nya tag. Lars Danielson tar över titeln ”Senior Vice President” för Kinamarknaden. Enligt Göteborgs-Posten har han tidigare varit ansvarig för byggandet av den nya fabriken i Chengdu.

Volvo håller just nu på att ”byta hemmamarknad” från Sverige till Kina, sedan Geely tog över ägandet 2010.

”Kina spelar en viktig roll i omvandlandet av Volvo Personvagnar, och förverkligandet av vår långsiktiga strategi och affärsplan är beroende av att vi lyckas i Kina”, säger företagets vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

”Lars Danielson har många års värdefull erfarenhet inom Volvo PV och har framgångsrikt lett etableringen av fabriken i Chengdu. Jag är övertygad om Lars, tillsammans med ett engagerat team, kommer leverera i nästa steg av vår tillväxtplan i Kina.”

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.