
Volvo är på väg in i ett generationsskifte som innebär att vi inom några år får se flera nya och förhoppningsvis spännande modeller. Men fram till dess gäller det att sälja så bra som möjligt med de modeller som finns, vilket underlättas med det ansiktslyft som S80, V70, XC70 och XC60 nyligen fick.
Försäljningen i Europa är svag på grund av eurokrisens efterdyningar men marknaden i USA växer och där har Volvo ett bra tillfälle att kunna följa med i uppgången. Om man bara hade bilar att sälja, vill säga. Fem av de tidigare modellerna är borta, däribland V70 som sålde alltför dåligt jämfört med XC70 och XC60, och nu finns det bara fyra modeller kvar på USA-marknaden (XC90, XC70, XC60 och S60).
Bilhandlarna i USA är vana att kunna ha mer att erbjuda sina Volvokunder och därför överväger nu försäljningschefen Doug Speck – som tidigare var chef för Volvo Cars of North America – att tillföra V60 till programmet. Ett beslut ska tas inom några månader och V60 kan sedan börja säljas efter årsskiftet.
Kombibilar är traditionellt sett inga storsäljare i USA men många Volvokunder är kombifantaster och några av dem går kanske att locka till handlarna med en V60. Om inte annat så har man något nytt att visa upp i väntan på nya XC90, som lär dröja ytterligare två år.
”Volvo V40 och den förhöjda V40 Cross Country borde passa i USA?” tänker kanske ni, och det är helt rätt. Men Volvos stora problem är en ogynnsam dollarkurs som minskar marginalerna. Dessutom är ”små” bilar prissatta relativt lågt i USA, vilket skulle göra det ännu tuffare för Volvo V40 att konkurrera med till exempel Ford Focus (från 16.200 dollar) och VW Jetta (från 16.700 dollar). Båda produceras i USA och lider därför inte av valutakursen.
Hittills i år, under årets första två månader, har Volvo sålt 9.742 bilar i USA vilket är nästan exakt samma som under samma period 2012. Volvo följer alltså inte med i den allmänna uppgången i USA utan tappar marknadsandelar.
Volvohandlarna utlovas också bättre säljstöd i form av bland annat mer TV-reklam. Handlarna är dock ett luttrat släkte som sett många ambitiösa planer förut. Kunskaperna om hur den amerikanska marknaden fungerar saknas inte, Doug Speck är själv amerikan och Volvo Cars förra vd Stefan Jacoby arbetade tidigare som VW:s chef i USA och lovade kraftigt förbättrad försäljning – som inte infriades. Dagens försäljning är halverad jämfört med Volvos gyllene år då man som mest sålde 140.000 bilar årligen i USA.