Volvo förlänger räckvidden hos sina elbilar med bränsleceller. Två C30 Electric ska testas med bränslecellpaket som ger ytterligare 25 mil utsläppsfri körsträcka.
Volvos första eldrivna bil C30 DRIVe Electric går cirka 15 mil per batteriladdning. Med ett bränslecellspaket dessutom, ökar räckvidden med ytterligare 25 mil.
Volvo Personvagnar tar nu nästa steg i jakten på framtidens elbilsteknik.
Med forskningsstöd från Statens Energimyndighet påbörjas utvecklingen av en bränslecell som kan ge en elbil ökad räckvidd utan koldioxidutsläpp. Målet är att ha två prototyper baserade på Volvo C30 DRIVe Electric färdiga för tester ute i trafiken under 2012.
Volvo PV-chefen Stefan Jacoby välkomnar projektet för utveckling av bränsleceller som räckviddsförlängare till elbilarna.
-Detta är en spännande förlängning av vår stora satsning på elektrifiering. Batteriernas kostnad och storlek innebär fortfarande att rena elbilar har en förhållandevis begränsad räckvidd. Bränsleceller kan vara ett sätt att öka körsträckan mellan batteriladdningarna. Projektet ger oss dessutom ökad kunskap om bränsleceller och vätgas, säger Volvo Personvagnars VD Stefan Jacoby.
I det aktuella projektet samarbetar Volvo Personvagnar med företaget Powercell Sweden AB. I första steget genomförs en förstudie av en räckviddsförlängare (range extender), som består av en bränslecell med så kallad reformer. Reformerns uppgift är att bryta ner ett flytande bränsle, i det här fallet bensin, och bilda vätgas. I bränslecellen omvandlas sedan vätgasen till elektrisk energi som driver bilens elmotor.
Detta är ett alternativ till att transportera vätgas i en tank i bilen. Man slipper den skrymmande tanken och även problemet att hitta ställen där man kan tanka gasen.
Det gröna är batterierna i den elversion av Volvo C30 som ska byggas i 250 exemplar för utvärdering i verklig trafik. Bränslecellpaketet för räckviddsförlängning placeras i en del av bagageutrymmet.
Reformprocessen genererar elektrisk energi helt utan utsläpp av kolmonoxid (CO), kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och partiklar. Tack vare den höga verkningsgraden är utsläppen av den kvarvarande komponenten, koldioxid (CO2), kraftigt minskad, jämfört med ett konventionellt fordon – och även jämfört med räckviddsförlängare som bygger på en generator med förbränningsmotor. Slutprodukten med bränslecellslösningen är bara el, vatten samt en mindre mängd koldioxid.
Tekniken kan anpassas så att även förnybara bränslen kan användas för att producera vätgas.
Bränslecellslösningen beräknas öka elbilens räckvidd med upp till 25 mil – utöver den körsträcka som bilens batteripaket ger (cirka 15 mil hittills). Inom bränslecellsindustrin förväntas tekniken stegvis bli allt mer kostnadseffektiv genom tekniska förbättringar samt storskalighetseffekter.
I nästa steg, under förutsättning av förutsatt fortsatt stöd från Energimyndigheten, kommer Volvo Personvagnar och Powercell att ta fram två testbilar med den här typen av räckviddsförlängare, baserade på dagens Volvo C30 DRIVe Electric. Bilarna börjar testas under 2012.
-Vi har precis tagit de första stegen och det är naturligtvis för tidigt att tala om en marknadsintroduktion av elbilar med räckviddsförlängare. Det industriella beslutet kommer när vi har lärt oss mer om bränsleceller och dess möjligheter, säger Stefan Jacoby.