
Var fjärde bil i Sverige är en Volvo och marknadsdominansen är något som vi vant oss vid. Men den senaste tiden har Volvos kurvor pekat mot fel håll, trots lanseringen av flera nya modeller som S60/V60 och V40.
Innan sommarsemestern meddelade Volvo PV att man skulle gå ner i produktionstakt i Torslandafabriken och enligt SVT blir det en nedgång med tio procent, ner från 57 till 52 bilar i timmen, med start 1 oktober. Mikael Sällström, ordförande i Volvos verkstadsklubb vid Torslandafabriken, säger till nyhetsbyrån TT att det sannolikt innebär att hundratals jobb försvinner:

”Jag har inte den exakta siffran, men jag tror att det rör sig om 400–450 personer,” säger Sällström till TT. De som drabbas först arbetar på bemanningsföretag som Volvo anlitar.
Volvo Personvagnars talesman Per-Åke Fröberg avböjer att kommentera uppgifterna och hänvisar till halvårsresultatet, som redovisas 5 september.
Preliminära uppgifter som nått auto motor & sport från olika Volvohandlare pekar mot att försäljningen i Sverige fortsätter att gå trögt. I nästa vecka redovisas siffrorna för augusti men en Volvohandlare – som föredrar att vara anonym – sa att han under sina 25 år som bilhandlare aldrig förut sålt så få bilar som under den här sommaren.
I Europa har Volvo sjunkit mer än den allmänna nedgången under första halvåret och i USA går Volvo bakåt – trots att hela marknaden ökat. Även i Kina har Volvo gått trögt. Samtidigt investerar Volvo stort i Kina med två nya fabriker och nya modeller från sin egenutvecklade SPA-plattform, vilket sätter företaget under stark finansiell press. Vid presentationen av halvårsresultatet den 5 september får vi se hur hård denna press är.