Hoppa till innehåll

Volvo skrotar V70 och V8-alternativ i USA

I ett internt meddelande till sina handlare i USA meddelar Volvo att man ska upphöra med V70-försäljningen. Även V8-alternativet i S80 utgår och S40/V50-modellerna får bara ett motoralternativ. Vill du köpa en V70 i USA får du sno dig på. Från årsmodell 2011 är den borta ur sortimentet. Här i Sverige betraktar vi V70 som […]

I ett internt meddelande till sina handlare i USA meddelar Volvo att man ska upphöra med V70-försäljningen. Även V8-alternativet i S80 utgår och S40/V50-modellerna får bara ett motoralternativ.

Volvo skrotar V70 och V8-alternativ i USA

Vill du köpa en V70 i USA får du sno dig på. Från årsmodell 2011 är den borta ur sortimentet.

Här i Sverige betraktar vi V70 som själva ryggraden i Volvo Personvagnars modellutbud. Men det finns många länder där kombimodellernas andel av försäljningen kan räknas i enstaka procent och dit hör USA och Kanada.

Volvo skrotar V70 och V8-alternativ i USA

Internmeddelandet gick ut torsdagen 25 mars till handlarna i USA. Klicka för att länka till Jalopnik.com.

Volvo Cars of North America LLC tar nu ett radikalt grepp för att ”rensa upp” i modellfloran och skrotar V70 helt och hållet. Modellen har funnits i USA sedan 1998 då den omarbetade 850 bytte namn till V70. Men från och med årsmodell 2011 är det slut med V70 och den ersätts istället av en framhjulsdriven XC70. Motivet är försäljningssiffrorna där XC70 ända sedan år 2000 sålt bättre än V70 och stadigt har utökat sin andel av försäljningen. V70 har även fått stryk av XC90 och inte minst den relativt nya XC60 där instegsmodellen i USA faktiskt är billigare än V70.

Inför modellår 2011 ska Volvo öka effekten på T6-motorn i S80 till 300 hk jämnt, samtidigt som förbrukningen ska sänkas. Den lilla effektskillnaden till V8-motorn (som i USA anges till 311 hk) anses då för liten och det alternativet utgår. V8:an finns dock kvar i XC90 som motoralternativ.

Även S40 och V50 verkar gå mot ett slut i Nordamerika och där låter man kunderna välja vilken motor som helst, så länge det bara är T5:an med automatlåda. Enligt sajten Jalopnik.com, som snappat upp det interna meddelandet (se länk här) är det sannolikt att även S40/V50 skrotas om ett eller två år. De ersätts då av nya S60 och V60.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.