Hoppa till innehåll

Volvo V40 – äntligen provkörd!

Thomas Berggren flög till ett soligt Italien för att provköra helt nya Volvo V40. Snåldieseln imponerar, men det finns också ett par irriterande missar.

Volvo V40 – äntligen provkörd!
På vägarna kring Verona uppför sig nya Volvo V40 riktigt bra, enligt Thomas Berggren. Läs hela provkörningen i nummer 13/2012!

Thomas Berggren är i Italien och provkör nya Volvo V40. Vi har sett bilen på många bilder, hur är den i verkligheten?
”Jotack, ungefär som vi väntat oss. Alltså en bra bil på många sätt. Riktigt fin att köra på slingrande bergsvägar strax norr om Verona.”

Vilken motorvariant har du provat?
”Hittills bara den minsta dieseln, en 115-hästars 1,6-litersmotor. Volvos nästa miljöbilssucce kan man förmoda. Den är överraskande trevlig att köra med bra vridmoment långt ner i registret, den är dessutom snål och är certifierad att dra 3,6 l/100 km och då ger den bara ifrån sig 94 gram koldioxid per kilometer.”

Hur är den på vägen, finns det någon körglädje?
”Överraskande bra. Rollar mycket lite, har bra chassibalans, helt okej – men snabb – styrning och trivs förträffligt på de kurviga bergsvägarna. Utan att gå in i detalj på hur volvos tekniker fixat vägegenskaperna kan jag säga att mycket bättre än så här är det svårt att få en framhjulsdriven bil – utan att försaka komforten.”

Volvo V40 – äntligen provkörd!
Inredningen ger en del iPhone-känsla. Klicka för att se en större version!

Hur sitter man?
”Lite mindre stolar fram men de räcker gott till min rejäla bakdel. Och jag sitter bra, med fint stöd i sidled. Bak är det lite trängre, inte på bredden eller för fötterna men taket är lågt. Jag är 1.80 och jag får precis plats. Det ska sägas att jag körde en bil med det stora soltaket vilket ger lite sämre takhöjd men även utan soltaket tror jag det blir trångt för basketspelare.”

I övrigt – hur är inredningen och bagaget?
”Hög kvalitet på formgiving och detaljer interiört. Gediget arbete, riktigt snyggt med lite ”iPhone-känsla”. Inre backspegeln är en snygg sak med tunn kromlist runt, läckert. Bagaget, ja, inte det största vi sett och inga kombikvaliteter men det räcker säkert. Tyvärr kan man bara fälla 60/40 och det är en miss, Volvo som varit så noga med sin 40-20-40-fällning.”

Vad finns det mer att säga?
”Mycket. Inte minst om säkerheten, alla nya IT- och infotainmentfunktioner. Appar och annat. Kommer i vårt nästa nummer, allt om nya V40 jämfört med vassaste konkurrenterna, BMW och Audi. Men nu måste jag jobba igen – jag ska ut och köra med V40 T4 och sedan hoppas jag hinna med att testa även V40 D3.”

Mer om Volvo V40

Vi provsitter och sätter betyg på V40, A-klass, A3 och 1-serien i nummer 7/2012
Volvo V40: Som V60 – fast lite bättre
BILDLÄCKA: Volvo V40 R-Design
Nya Volvo V40 – äntligen officiell
Första bilden på helt nya Volvo V40
Volvo V40 – så funkar den nya krockkudden

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.