
Även om inte Stefan Jacoby är närvarande är det full fart i Volvomontern på Parissalongen. Förutom V40 R-Design visas den nya Cross Country-versionen av V40 upp. Den får några centimeter högre markfrigång och ett gäng terrängdetaljer.auto motor & sports Pär Brandt verkar imponerad.
”Jag gillar det jag ser, proportionerna är bra. Den har inte så mycket plastdetaljer, vilket är skönt. Den lilla höjningen på 40 millimeter räcker. Den blir inte så nostung som vanliga V40 blir. V40 tjänar på det här. Jag måste säga att jag är lite imponerad”, säger han.
Hur är interiören?
”Den är snygg inuti med modern instrumentpanel och en rejäl känsla med stora reglage som ändå är snygga. Men det finns inga Cross Country-specifika detaljer. Bara lite andra materialval och färger.”
Skulle du själv kunna tänka dig en V40 Cross Country?
”Jag skulle absolut välja den före en vanlig V40. Detaljerna är mycket bättre än på XC60, den har förskräckligt mycket plastdetaljer med leksakskänsla som inte känns premium. Men den här är riktigt snygg.”
Vem är den typiska kunden?
”Förmodligen någon som kan tänka sig en lite snitsigare och läckrare bil i det här formatet.”
Uppdatering torsdag kl 18.07: Nu finns ett nytt tv-klipp ovan där Fredrik Langendorf undersöker Volvo V40 Cross Country och R-Design.
Uppdatering fredag kl 13.05: Nu är de svenska priserna för V40 Cross Country officiella. Bilen går att bygga på Volvos sajt.
| Motor | Effekt | Pris |
| D2 | 115 hk | 255.000 kr |
| D3 | 150 hk | 270.000 kr |
| D4 | 177 hk | 285.000 kr |
| T4 | 180 hk | 270.000 kr |
| T5 AWD | 254 hk | 336.900 kr |