Redan 2025 ska varannan Volvo som säljs vara helt eldriven. Första elbilen blev en anpassad version av märkets storsäljare, kompaktsuven XC40. För att nå målet är planen att introducera en ny helt elektrisk modell per år fram till dess.
Att basera en elbil på en existerande modell med förbränningsmotor spar utvecklingskostnader, men leder till en del kompromisser – inte minst formspråket. Eldrivna XC40 P8 Recharge har förutom en delvis igensatt grill samma kaross som en XC40 med förbränningsmotor. Det är inte idealiskt för en elbil som behöver ett så lågt luftmotstånd som möjligt för att hålla nere förbrukningen och maximera räckvidden.
Så kommer Volvo dock inte fortsätta att designa sina kommande elbilar, berättar Björn Annwall, regionchef för Europa, Mellanöstern och Afrika på Volvo Cars.
– Vi behöver justera designen på våra framtida bilar för att hitta rätt balans mellan att locka kunder, förbättra funktionaliteten och förlänga räckvidden. Bilarna kommer se annorlunda ut i framtiden på grund av det, säger han till Autocar.
En möjlig förhandstitt på hur det skulle kunna se ut är kommande el-sedanen Polestar Precept som har en klart spetsigare nos än XC40. Volvo satsar dock på suvar och har än så länge bara bekräftat att man kommer släppa eldrivna sådana.
– Aerodynamiken kommer bli viktigare, särskilt om man kör i högre hastighet på motorväg. Det är inte lika viktigt i stadsbilar som körs kortare sträckor, där spelar aerodynamiken inte lika stor roll, säger Björn Annwall.