Hoppa till innehåll

Volvo om nya modellerna: ”Efter XC90 kommer…”

Det är stora och säkra bilar som gäller för Volvo. Men trots det kan var tredje Volvo byggas i Kina om några år. Elbilar är däremot uteslutet, enligt företagets vd Håkan Samuelsson.

Volvo om nya modellerna:
Håkan Samuelsson presenterade ett starkt halvårsresultat för Volvo Cars. XC90 lanseras nästa vecka, och därefter följer flera nya modeller.

Det går bra för Volvo – det syns inte minst på halvårsresultatet. Försäljningen ökade med 9,5 procent och omsättningen ökade till 65 miljarder kronor.

Och att det går bra för Volvo märks också på företagets vd Håkan Samuelsson. Han höll en presskonferens under onsdagen i Volvos showroom vid Kungsträdgården i Stockholm.

Håkan Samuelsson nämner flera faktorer bakom de positiva siffrorna – bland annat de nya Drive-E-motorerna, som blir extremt viktiga för att klara de kommande utsläppsmålen.

• Kommer ni klara EU:s nya utsläppskrav på 95 gram koldioxid över hela modellprogrammet, eller riskerar Volvo böter?

”Vi räknar med att klara kraven. Vi har inte råd att betala några böter”, säger Håkan Samuelsson.

Volvo om nya modellerna:
Volvo XC90 presenteras i Stockholm i slutet av augusti. Försäljningsstarten dröjer dock till tidigt 2015.

”Sverige är viktigt för oss”

Just nu står förstås den stora XC90-lanseringen för dörren. Volvo kommer inte bygga ”små shoppingbilar”, som Håkan Samuelsson säger, utan större bilar med hög säkerhet och miljösmart teknik.

• Vilka nya modeller kan vi förvänta oss framöver, efter XC90?

”Vi behöver ersätta vårt nuvarande modellprogram – vi behöver en ny, stor sedan, vi behöver en ny herrgårdsvagn, vi behöver en ny S60, V60 och XC60 naturligtvis. Det är Volvos viktigaste segment och de kommer ersättas under de kommande tre–fyra åren.”

Volvo ökar hela 34 procent i Kina och växer alltså snabbare än marknaden i genomsnitt. Även ökningen i Sverige är stor: plus 20 procent.

”Jag är glad att vi har stärkt vår position i Sverige. Sverige är mycket viktigt för oss – vi ska inte bara utveckla bilar här, utan också bygga bilar i Sverige. Det är en hörnsten i vår skandinaviska idenititet”, säger Håkan Samuelsson.

Volvo ska alltså fortsätta utveckla och bygga bilar i Sverige, men Kina blir en allt viktigare spelare.

• Hur stor andel av bilarna som Volvo bygger framöver ska tillverkas i Kina?

”Jag skulle gissa på mellan en fjärdedel och en tredjedel.”

Volvo om nya modellerna:
Här är de viktigaste punkterna som ska lyfta försäljningen i USA.

Ny plan ska lyfta Volvo i USA

Däremot fortsätter Volvo backa på den viktiga USA-marknaden. Under första halvåret 2014 blev minskningen tio procent. Enligt Håkan Samuelsson är det en ”utmanade situation”, men Volvo har en plan för att lyfta försäljningen i tre steg.

Volvo ska förbättra marknadsföringen (bland annat med en ny mediabyrå), lansera nya och bättre produkter (XC90 blir viktig på USA-marknaden liksom de nya Drive-E-motorerna), och förbättra nätverket med återförsäljare.

En viktig detalj är att Volvo inte säljer några bilar alls på leasing i USA – ett land där konkurrenterna säljer extremt många leasingbilar. Där har Volvo nu skrivit ett avtal med Bank of America för att erbjuda leasingmöjlighet. Dessutom ska Volvo bli bättre på begagnade bilar.

”Vi måste i princip sälja varje bil två gånger”, som Håkan Samuelsson uttrycker det.

Målet är klart: Volvo ska vara en spelare att räkna med i USA och sälja 100.000 bilar årligen på den nordamerikanska marknaden.

”Det är nödvändigt för märket och för återförsäljarna. Vi har varit där förut och inom några år kommer vi vara tillbaka där.”

Läs också: Volvo Cars visar starkt halvårsresultat: 12 miljarder i vinst
Läs också: Första bilderna på inredningen i nya Volvo XC90
Läs också: Volvo XC90: Fler detaljer – och första bilden på nya ansiktet

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.