Spänningen är stor inför premiärvisningen och lanseringen av helt nya Volvo XC90, som inleds i början av nästa vecka. Nya generationen XC90 är helt avgörande för att Volvo ska komma tillbaka till gammal fin form på den Nordamerikanska marknaden där man inte alls har kunnat hänga med i uppgången de senaste åren.
Men även om det bara går halvbra i USA så ökar Volvo Car Group på viktiga marknader som Kina, Sverige och Västeuropa. Bokslutet för första halvåret 2014 visar att försäljningen ökade med 9,5 procent till 229.013 bilar, jämfört med samma period förra året då Volvo sålde 209.118 bilar.
”Det har varit ett positivt första halvår,” säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group. ”Det första halvårets resultat är både solitt och uppmuntrande.”
Omsättningen under första halvåret ökade med 15 procent till 64,8 miljarder kronor, jämfört med 56,4 miljarder under fjolåret. Vinsten blev 1,2 miljarder kronor och nettoresultatet redovisas till 535 miljoner kronor, jämfört med en förlust på 778 miljoner kronor under motsvarande period 2013. Resultatet är bra med tanke på att produktionen av nya XC90 innebär att man köpt in verktyg för miljardbelopp. Även själva lanseringen av XC90 under hösten och början av nästa år blir en dyrbar affär.
Uppgången för Volvo Car Group inleddes under andra halvåret 2013 och första halvåret 2014 visar att man kunnat stabilisera den positiva utvecklingen och att omställningsplanen genomförts med framgång. Med vind i ryggen återstår nu bara höstens viktiga premiärvisningen av nya Volvo XC90:
”Vi är entusiastiska inför lanseringen av nya XC90 – den markerar början på nylanseringen av Volvos varumärke,” säger Samuelsson.
Premiärvisningen av nya Volvo XC90 sker i Stockholm med en första visning för media 26 augusti. Vid midnatt mellan 26 och 27 augusti blir allt material offentligt och den informationen hittar du naturligtvis på denna sajt exakt 00.00.
