Volvo fortsätter släppa små pusselbitar inför den stora premiären av nya XC90, som sker i Stockholm i slutet av augusti.
Den här gången förklarar Volvo i ett pressmeddelande att XC90 blir först ut på den så kallade SPA-plattformen. XC90 får dubbla triangellänkar i aluminium framtill och bladfjädrar baktill. De dyrare modellerna får luftfjädring.
Volvo bekräftar också att toppmodellen av XC90 heter T8 och får en fyrcylindrig turbomotor med turbo och kompressor. Den kombineras också med en elmotor för att skapa totalt 400 hästkrafter, trots att utsläppen hamnar på 60 gram per kilometer i NEDC-körcykeln.
”SPA ger oss en teknologisk nystart. Omkring 90 procent av komponenterna i XC90 och de följande modellerna är nya och unika. Vi höjer nivån i det verkliga toppskiktet av premiumligan när det gäller kvalitet och tekniknivå på alla viktiga områden”, säger Peter Mertens, chef för forskning och utveckling på Volvo Car Group.

Enligt Volvo är SPA-plattformen den mest flexibla arkitekturen någonsin – en känga åt bland andra Volkswagenkoncernen, som använder liknande teknik i den så kallade MQB-arkitekturen. SPA möjliggör också för Volvo att placera olika stora batteripaket i bilen utan att passagerarutrymmet drabbas.
Förutom SPA-detaljerna avslöjar Volvo också att stolarna i mittraden går att skjuta i längsled för att skapa mer utrymme för passagerarna på sista stolsraden, och att passagerare som är upp till 170 centimeter långa ska få plats längst bak.
Volvo visar dessutom upp den första riktiga bilden på XC90-exteriören. Vi får se en av strålkastarna, som har en T-formad LED-strålkastare som Volvo kallar ”Tors hammare”. Detta blir Volvos nya ansikte och hamnar också på flera andra modeller.
”Alla som tittar i backspegeln kommer veta direkt att det är en XC90 bakom dem. Det är en bil som har närvaro på vägen”, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo Car Group.