Trots att Volvo numera även kan erbjuda V60 i USA vill inte försäljningen vända uppåt. Nedgången under maj månad blev 21 procent (5.014 bilar) jämfört med fjolåret, detta trots att föregående månad innehöll fem veckoslut (vilket brukar öka försäljningen). Marknaden som helhet i USA ökade med 6,5 procent under maj.
Men nedgången i USA uppvägdes med råge av bra siffror i Sverige (upp 14 procent, 5.946 bilar) och Kina där försäljningen ökat med hela 61 procent. Försäljningsökningen under årets fem första månader är 14 procent i Sverige och 35,2 procent i Kina. Volvo är därmed på god väg att nå sitt försäljningsmål i Kina för helåret på 80.000 bilar.
De fina siffrorna innebär att Volvo Cars redovisat elva månader i rad med försäljningsökning. Volvo XC60 är den modell som går bäst och ansiktslyftet verkar ha gjort susen eftersom försäljningen ökade med 22 procent under maj. Även V40 (+ 14 procent) och V60 (+ 44 procent) ökade under maj. Globalt har Volvo Cars hittills under januari–maj sålt 185.881 bilar.